Hej.
Jag har rivit ut det gamla betonggolvet för att kunna lägga in isolering och golvvärme i bottenplanet i badrummet. Under det gamla golvet låg på ca: 1 meter sprängsten med ett utjämnande lager av grus och sten överst. Ingen markduk eller åldersbeständig plast. Det gamla golvet fäste direkt mot yttermuren.
Huset är från 30-talet.
Jag rev ut ca: 40 cm med sprängsten - har sen återfyllt med några mindre stenar för att få en ganska jämn grund att jobba från.
Frågan är vad jag gör nu - det är ca: 30-25 cm kvar till den nya golvnivån.

Min plan från början var:
klinker
fix
Tätskikt
primer
Ev. utjämningsmassa för fall kring golvbrunn
betong med golvvärmerör (16 m.m.) och fall till golvbrunn 8 cm.
10 cm EPS-isolering
makadam för utjämning 16/22 och 4/8 2-5 cm djup
Mindre stenar ca: 5-10 cm djup
Sprängsten stl större..40-60 cm djup

Några frågor har dock dykt upp:
1. kan jag ersätta betongen med flytspackel för att kunna öka isoleringen istället
2. Kan jag ersätta makadam med leka-kulor för ökad isolering och strunta i att padda
3. oavsett om jag väljer enbart flytspackel eller betong - ska jag isolera på sidorna mot ytter och mellanväggar med 5 cm EPS-isolering
4: Ska jag lägga in en åldersbeständig plast under EPS-isoleringen trots tätskikt?

Tacksam för svar och tips MVH Axel

Renoverat badrumgolv med borttaget betonglager som avslöjar underliggande sprängsten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av badrumsgolvets konstruktion med lager av sprängsten, EPS-isolering, betong och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.