Hej
För en tid sedan tittade jag och min partner på ett hus som vi fastnade för men en sak gjorde oss osäker - nämligen kryputrymnet/kryprummet. Vi hade inte sett ngt liknande tidigare. Huset i sig var ett suterränghus med just ett sådant kryputrymme. Har försökt hitta info om sådana utrymmen men hittar tyvärr inget.

Vad ska man tänka på när sådana utrymmen finns i hus?

harry73
I en krypgrund ska det inte finnas bråte, framförallt inte organiskt (trä). Luftfuktigheten ska vara låg (65%) (augusti är den fuktigaste månaden, men även då ska det vara torrt (under 75%?)

Finns det inte spindelväv därnere, brukar det inte finnas ett fuktproblem.

Marken ska helst vara tätat med plastfolie och isolerad med frigolit.

En bra krypgrund är en stor tillgång när du behöver ändra/byta avloppsledningar, dra in fiber och mycket mer.

harry73 harry73 skrev:
I en krypgrund ska det inte finnas bråte, framförallt inte organiskt (trä). Luftfuktigheten ska vara låg (65%) (augusti är den fuktigaste månaden, men även då ska det vara torrt (under 75%?)

Finns det inte spindelväv därnere, brukar det inte finnas ett fuktproblem.

Marken ska helst vara tätat med plastfolie och isolerad med frigolit.

En bra krypgrund är en stor tillgång när du behöver ändra/byta avloppsledningar, dra in fiber och mycket mer.
Hej
Tack för ditt svar.
Men är det ngn skillnad på krypgrund och kryprum där man kan stå med hela sin höjd och ibland mycket mer?

harry73
Egentligen inte

Har inte hört termen kryprum tidigare, men det är ju inte helt ovanligt att ett "källar-utrymme" inte slutförs utan enbart byggs som stödmurar utan något golv eller ordentlig dörr om det av någon orsak inte bedöms som intressant av byggaren.
(Kan ju även vara så att marken var annorlunda än förväntat och att man byggt väggar istället för att fylla ut med singel eller annat)

Finns ett par trådar här på forumet om liknande utrymmen som har tagits i besittning av senare ägare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/
https://www.byggahus.se/forum/threads/outnyttjad-ytan-under-huset-vad-goera.14222/

Och så finns det en underbar tråd som jag inte hittar just nu om någon som hittade ett gigantiskt utrymme bakom matkällaren i radhuset. :)

Hej
Nu har jag fått lite klarhet i detta. Suterrängkällare är mer korrekt benämning. Men kan man göra ngt med ett sådant utrymme?

B bck277 skrev:
Hej
Nu har jag fått lite klarhet i detta. Suterrängkällare är mer korrekt benämning. Men kan man göra ngt med ett sådant utrymme?
Det mesta *går* att göra.
Men den intressanta frågan är snarare, vad skulle ni vilja använda utrymmet till?
Därefter kan ni få lite förslag på hur man kan nå dit och ungefär vad det innebär, sedan kan man fundera på om det är värt det eller ej.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det mesta *går* att göra.
Men den intressanta frågan är snarare, vad skulle ni vilja använda utrymmet till?
Därefter kan ni få lite förslag på hur man kan nå dit och ungefär vad det innebär, sedan kan man fundera på om det är värt det eller ej.
Frågan som ställs i hushållet, vad är bäst för att undvika fuktproblem i framtiden. Bygga ut eller bevaka?

B bck277 skrev:
Frågan som ställs i hushållet, vad är bäst för att undvika fuktproblem i framtiden. Bygga ut eller bevaka?
Tja, jag antar att huset inte är nybyggt, då har det ju klarat sig som det är.
En kombinerad fukt/temp mätare till en väderstation för någon hundring och en titt någon gång per år kommer säkerligen räcka i praktiken. Men det finns ju gott om andra lösningar med avfuktare och så vidare för att hålla koll på ett dylikt utrymme.

Om ni bygger ut och inreder utrymmet till något form av källarutrymme likt https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/ så kommer nog resten av huset bli "tryggare", men i gengäld så får du ett utrymme som tidigare var krypgrund som du nu ska hålla torr och "källar-anpassad" så att du inte får fuktskador på saker som du lagrar där.
Och budget/ansträngning är ju rätt olika.

Vad som är "bäst" är svårt för någon utomstående att svara på.

Men kostnadsförslag på att underhålla det som finns utan att göra ett större ingrepp enligt tråden som delades?

Kostnadsförslag på att underhålla en krypgrund?
Bästa svaret får du om du kollar med tidigare ägare.
Det kan vara allt från 0kr om allt är torrt och fint till att behöva en avfuktare och elkostnaden för det etc.
Omöjligt att svara på utan någon information om den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.