Vi har precis köpt vårt första hus från 1929 och har hittat svartmögel i källaren bakom en gammal bastu som nu är utriven. Väggarna är murade med tegel och lecablock och utsidan i betong samt insidan i blandade putsvarianter, bla lagade med spackel på sina ställen... Källarväggarna har en rad små och stora sprickor och grunden behöver grävas ut för att fixa detta. Vi funderar förstås även på att dränera när vi ändå gräver men funderar eventuellt på att låta bli att isolera.

Anledningen till detta är att vi vill behålla källaren som råkällare (eller iaf oinredd) och har blivit rådda av besiktningsmannen att hålla väggskikten diffussionsöppna i färg och puts.Vi vill inte heller att källaren ska bli för torr utan behålla sitt ”källarklimat” med lagom luftfuktighet. Vi hittar dock väldigt lite info om dränering utan isolering på internet och skulle vara tacksam för all typ av input kring detta! Mögel, dränering eller isolering!

Kan tillägga att huset ligger på en höjd med sandig jord och hade det inte varit för sprickorna och bastumöglet, så hade vi inte funderat på grävning eller dränering i samma utsträckning!

• Svartmögel på en sprucken och lagad källarvägg med puts och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med mögelskador på murade tegelväggar, ojämn puts och spår av riven bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att besmannen avrådde från utvändig isolering ? Aldrig hört talas om liknande och vore det jag skulle jag slänga ner isolering samtidigt, bra för framtiden och säkrare källare med mindre fukt

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att du och besiktningsmannen pratar förbi varandra och pratar om olika sorters isolering eller på olika sidor av väggen?

Besiktningsmannen har helt rätt i att isolering på insidan bör undvikas och att putsen på insidan bör målas med diffussionsöppen färg (om den ska målas).
Isolering på utsidan ser jag inga som helst problem med om man använder typ isodrän. Snarare så att det är en lösning som tillåter väggen att andas bättre än om man bara dränerar och lägger på en fuktspärr på utsidan.

Får man fråga varför du inte vill ha källaren för torr? Ska du odla svamp eller lagra ost?
Att ha en riktigt torr källare är ju annars ett bra sätt att förebygga ny uppkomst av mögelangrepp.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det inte så att du och besiktningsmannen pratar förbi varandra och pratar om olika sorters isolering eller på olika sidor av väggen?

Besiktningsmannen har helt rätt i att isolering på insidan bör undvikas och att putsen på insidan bör målas med diffussionsöppen färg (om den ska målas).
Isolering på utsidan ser jag inga som helst problem med om man använder typ isodrän. Snarare så att det är en lösning som tillåter väggen att andas bättre än om man bara dränerar och lägger på en fuktspärr på utsidan.

Får man fråga varför du inte vill ha källaren för torr? Ska du odla svamp eller lagra ost?
Att ha en riktigt torr källare är ju annars ett bra sätt att förebygga ny uppkomst av mögelangrepp.

Haha nej varken svamp eller ost! Jag har väl mest läst att om källaren är byggd som råkällare är det bra att matcha klimatet inne och ute. Har tex hört att det skulle bli större fuktvandring när temperaturen inne och ute skiljer sig för mycket i källare osv! Men jag kan ha fått det om bakfoten också och kanske blandat ihop med inredd källare!

Det kan ju faktiskt också vara möjligt som du säger att besiktningsmannen pratat om invändigt och jag om utvändig isolering.

Ser ni ingen risk med att det kan bli för torrt och varmt i källaren isf så länge den är oinredd?

Det kan aldrig vara fel att ha torrt och varmt i en källare.
Finns väl ingen som vill ha mer fukt än nödvändigt inomhus vare sig det är uppe eller nere.

Varför dränera källaren om den skall användas som källare? Och inte spika in organiskt material…
Verkar finnas roligare/viktigare saker att lägga pengar på.
Har huset stått sedan 1929 kommer grunden hålla några veckor till ;-)

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Varför dränera källaren om den skall användas som källare? Och inte spika in organiskt material…
Verkar finnas roligare/viktigare saker att lägga pengar på.
Har huset stått sedan 1929 kommer grunden hålla några veckor till ;-)
Det här var ju vår absolut första tanke men ALLA säger olika och det är väldigt svårt att veta vad som är ett bra beslut för just oss eller huset som nybörjare här.

Nu är vi inne på dränering för att det uppenbarligen är fuktigt nog för mögel att växa (även på andra ställen än monsterfläcken) och för att fukten kommer in i sprickorna i putsen på väggarna. Gräver vi ändå upp för att laga sprickor så har vi ju gjort halva dräneringsjobbet! Vi vill verkligen bli av med möglet nu och vi vill att det håller sig borta. Så mest därför!

Platonmatta är ett alternativ om ni inte vill isolera.

• Gilla
Foxy
  • Laddar…
F Foxy skrev:
Det här var ju vår absolut första tanke men ALLA säger olika och det är väldigt svårt att veta vad som är ett bra beslut för just oss eller huset som nybörjare här.

Nu är vi inne på dränering för att det uppenbarligen är fuktigt nog för mögel att växa (även på andra ställen än monsterfläcken) och för att fukten kommer in i sprickorna i putsen på väggarna. Gräver vi ändå upp för att laga sprickor så har vi ju gjort halva dräneringsjobbet! Vi vill verkligen bli av med möglet nu och vi vill att det håller sig borta. Så mest därför!
Vill du sänka luftfuktigheten under värde för möjlig mögeltillväxt så höj värmen i källaren eller smartare, ställ in en luftavfuktare.
Hörde Wingårdh i Drömhus ifrågasätta hysteri med dränering, där det inte behövs dräneras.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är knappast så att källaren bli varm bara för att ni monterar Isodrän på utsidan. I de rummen där jag inte har någon uppvärmning i källaren blir det riktigt kallt på vintern, så om målet är att "behålla källarklimatet" så går det bra oavsett. Som nämnts tidigare kan nog fuktvandringen till och med bli bättre då skivorna är designade för att ventilera bort fukt från väggen.
Isolering på insidan av väggarna är en helt annan sak och det ska nog undvikas i de flesta fall.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Vill du sänka luftfuktigheten under värde för möjlig mögeltillväxt så höj värmen i källaren eller smartare, ställ in en luftavfuktare.
Hörde Wingårdh i Drömhus ifrågasätta hysteri med dränering, där det inte behövs dräneras.
Fint att få den bilden också! Huset ligger ju högt på sandig mark så förutsättningarna är ju jättebra egentligen! Vissa delar av branschen kan ge en lite ensidig vinkel av behovet på andra hållet!

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Att där är mögel bakom basurn är ju en naturlig effekt av att fukten blivit högre därbakom då väggen från bastun stått nära utan luftomsättning. nu när den är bortagen kommer problemet försvinna direkt. bara tvätta rent väggen

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
jag skulle skura bort beläggningar från källarväggar och låta källare torka ut i några månader. kanske värma lite mer och vädra lite mer för att påskynda uttorkningen.
Vänta med dräneringen tills du ser att det verkligen kommer in vatten vid regn eller snösmältning. Annars tycker jag inte att man ska dränera bara för att.
Tänk också på att du kan inte dränera bort markfukten som kan vandra upp genom sulan och ge utslag där väggen möter golvet. Moderat fuktvandring hanterar man på bästa sätt genom att måla väggar med färg som inte är tätt ( som andas typ silikat). Vid reparationer ska man använda samma putssort som redan finns på väggen. Hårdare puts kan orsaka fler skador runt om den hårda lagningen.
Gamla hus byggdes med källare där det fanns förutsättningar att ha en källare. En sandbacke är ju perfekt :).
Lycka till med huset!

• Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
jag skulle skura bort beläggningar från källarväggar och låta källare torka ut i några månader. kanske värma lite mer och vädra lite mer för att påskynda uttorkningen.
Vänta med dräneringen tills du ser att det verkligen kommer in vatten vid regn eller snösmältning. Annars tycker jag inte att man ska dränera bara för att.
Tänk också på att du kan inte dränera bort markfukten som kan vandra upp genom sulan och ge utslag där väggen möter golvet. Moderat fuktvandring hanterar man på bästa sätt genom att måla väggar med färg som inte är tätt ( som andas typ silikat). Vid reparationer ska man använda samma putssort som redan finns på väggen. Hårdare puts kan orsaka fler skador runt om den hårda lagningen.
Gamla hus byggdes med källare där det fanns förutsättningar att ha en källare. En sandbacke är ju perfekt :).
Lycka till med huset!
Grymt och tack för tipsen! Tyvärr har vi redan sett en större spricka där det läcker in från regnvatten men vi vet ännu inte om det är pga dagvattensystemet eller kraftigt regnväder just den dagen! Och det är väl främst det som gör att det skulle finnas behov att gräva ut och täta upp.

Om det blir så att ni ändå ska gräva upp runt huset så är det lika bra att slänga ner ett dränrör när dom ändå är där. Det skadar inte och är i sammanhanget en väldigt liten kostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.