Hej!
Håller på att renovera övervåningen på vårt 1.5plans hus..
Kan inte riktigt bestämma mig vilket håll jag ska lägga golvet på.
Övervåningen består av ett allrum där trapp och toalett finns.. denna del är ca 8.5 meter långt och 5 meter brett vid bredaste ytan,
Sen ett sovrum som är 3.5 meter och 5 meter brett.

I sovrummet är det ett fönster i söderläge.
Och i allrummet två fönster i norr.

Min första tanke är att lägga golvet i samma riktning som huset. Just för att de ska passa ”bättre” i allrummet. Men vad passar bäst där vi faktiskt har mest ljusinsläpp?

Längs med ljuset eller lägga de mot?

långskarvarna bör ligga längs med inkommande ljus

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
långskarvarna bör ligga längs med inkommande ljus
Så enkelt förklarat..
5 metersväggen i sovrummet är den väggen med fönster i söder:

Då börjar jag lägga vid den väggen?

Känns inte de fel sen i de andra rummet som är långsmalt?

Personligen hade jag nog laggt golvet i samma riktning i alla rum oavsett hur fönstren sitter. Känns lugnare att komma in i ett rum där golvet ligger i samma riktning som hallen utanför. Men det är ju min uppfattning, säger inte att det är något rätt eller fel här. Hos oss är det så på ovanvåningen men inte på nedervåningen och jag föredrar hur det är där uppe. Jag hade dock mycket väl i stunden av att jag ska lägga golvet kanske bara gjort det som blir lättast dvs lägga golvet i längden av korridoren för att få mindre att såga och är rummen något fyrkantiga får de följa samma linje men skulle det vara en till korridor i en annan riktning skulle golvet legat i riktning av den korridoren och rum ut från den följder den korridorens riktning.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Insåg jag ej har några bra bilder..
Men här är lite före och under påbörjat..

Lägger man samma riktning som det är i sovrummet på bilden lägger man ju längs med hela övervåningen.

O kanske för att allrummet känns långt?

Lägger man andra håller känns de kanske bredare?

Ska vara en typ tre stav.

Rum under renovering med träpaneltak, öppning mot trappa. En stege med verktyg syns, processen med att bygga väggar pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med snedtak, vit vägg, träpanel i tak, säng, fåtölj och matta på ljust golv. Fönster och garderober längs ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.