Byggahus.se

Skivor på gammalt plankgolv?

1. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem
    Har en hall med gammalt knarrigt plankgolv. Där låg innan masonit och ovanpå det nån plasthistoria alá 70-tal. Tanken är att lägga laminat av något slag och jag tänker mig att lägga skivor först för att minska knarret och få en jämn yta. Vilket är då att föredra och varför? Masonit ger jag inte så mycket för utan har mer funderat i banor som plywood. Golvgips som skruvlimmas är nog inget alternativ för det skulle höja golvet lite för mycket och krångla till det för 5 st dörröppningar.
    Tankar, erfarenheter?

2. Ingenjören
    Medlem · 709 inlägg

Re: Skivor på gammalt plankgolv?

Om du vill ha bort knarret fullständigt är det nog bara att ta bort golvplankorna och lägga (limma) golvspånskiva istället.
    Om du kan acceptera lite knarr föreslår jag att du skruvar 10mm spontad golvspånskiva på golvplanken för att få ett jämnt underlag. Jag tror tyvärr inte att du kan hitta någon tunnare skiva om du inte vill använda masonite.
    Själv har jag lagt ett lager golvpapp emellan spånskivan och trägolvet så att inte knarr ska uppstå däremellan.

Har du väldigt stora ojämnheter finns nog risk att du spräcker en tunn golvspånskiva när du skruvar fast den - isåfall kanske plywood skulle fungera?

/Ingenjören

3. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem

10 mm golvspån kan vara en idé! Jag överlever med lite knarr bara det inte är så där superknarrigt. Med foam på plankorna och sen golvspån eller plywood och så flytande laminat på det tror jag ska eliminera det värsta. Tack för tipset.

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Knarret får du bort genom att kompletteringsskruva golvet. Försök finna reglarna och börja skruva. Gör det över hela golvet så har du ett knarrfritt golv.

Ett tips att finna reglarna: dra ner en skruv i golvet. Fäster den inte så skruva ur och prova 4 cm brevid.

5. Matarese
    Medlem · Västmanland · 314 inlägg

Matarese

Medlem

Jag hade/har ett spåntat 21 mm trägolv som ligger på reglar (stockar) med 1000 mm cc avstånd och det var rätt ”svampigt” och knarrigt. Jag kompletteringsskruvade golvet tills jag fick det tyst, la sedan 10mm spånskiva som jag limmade mot det befintliga golvet och skruvade. Avslutade sedan med laminatgolv. Det blev väldigt stabilt och det har inte börjat knarra än… (3 mån)

6. Ingenjören
    Medlem · 709 inlägg

Skruva hjälper nog en del det med men jag har försökt få tyst på ett litet golv på gästtoaletten (3m2) genom att skruva utan att lyckas...

Gamla spontade 1-tumsplank knarrar i sponten och är de inte spontade knarrar de i ytan mellan brädorna. Att skruva tätare till golvbjälkarna (c600-800) hjälper inte mycket i sådana fall...

Kan nämna att även spånskiva knarrar i vissa fall - de gamla (60-talet) spikade golvspånskivorna (utan spont) i ett av våra sovrum knarrade otroligt, det var skivorna som låg dikt an och gneds emot varandra....

/Ingenjören

7. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Ingenjörn: jag har inte sett ditt golv, men vi har hitills skruvat 130 kvm spontat brädgolv från 1930-talet - och allt har blivit knarrfritt. Det enda problemet kan vara om man har brädskarvar som inte ligger på en regel. I de fallen sådant förekom hos oss så gjorde vi om golvet.

8. Ingenjören
    Medlem · 709 inlägg

Jag erkänner mig besegrad! ;D
    130kvm har respekt med sig!

Jag får kämpa vidare med mina 3kvm....

/Ingenjören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.