Byggahus.se

Halkskydd i trappan?

1. A
    Medlem · 9 inlägg

Arosa

Medlem
    Vi ska nu påbörja det trevliga projektet att slita bort heltäckningsmattan i vår trappa i hallen. Därefter tänkte vi slipa och lacka/måla. För att inte trappstegen ska bli för hala så behövs det nåt slags halkskydd. Nån som har tips på något som är snyggt och bra?!

Kanske finns hemsidor med exempel, har försökt leta men inget hittat...

2. A
    Medlem · Blekinge · 8 916 inlägg

andersmc

Medlem

Re: Halkskydd i trappan?

Jag målade en trappa med vanlig golvfärg, halvmatt. Den blev lagom sträv och det kändes inte som om det behövdes något extra halkskydd. Annars finns det något man använder till båtar, ser ut som självhäftande svart sandpapper i remsor. Ett annat tips är att blanda lite sand i det sista färglagret.
    Se bara upp så trappstegen inte blir för sträva. Det kan bli så man "fastnar" på halkskyddet och snubblar för den sakens skull.

3. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Som skrivit tidigare så finns det "antihalktape" kan man köpa i många affärer bla IKEA, Sand i färgen funkar även det men man kan köpa ett pulver o blanda i färgen oxå, även det härstammar ifrån båtvärlden.

4. A
    Medlem · 9 inlägg

Arosa

Medlem

Tack för svaren. Som av en händelse fick jag idag när jag var på K-rauta syn på en liten burk med pulver som man kan blanda i färgen för att få lite bättre fäste. Hoppas det funkar med det, lär dock dröja ett tag innan jag kommer så långt att jag kan stryka på färg. Det tar tid att få bort allt klister och det är en lååång trappa ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.