Byggahus.se

Renovera sliten fiskbensparkett?

1. T
    Medlem · 15 inlägg

teknolog

Medlem
    Hej!

Jag har en sliten fiskbensparkett som jag är intresserad av att renovera. Förutom att behöva slipas har fastigheten satt sig och slitit isär golvet längs mitten, och lämnat en cirka 5 mm bred glipa i mönstret rakt genom rummet. Se bild. Sättningen har även gjort golvet fruktansvärt knarrigt, jag skulle uppskatta att det svävar upp till 5 mm över underlaget där det är som värst.

Till saken hör också att jag råkar äga tillräckligt med ny trestavs ekparkett som jag skulle kunna lägga in, men det är ju så tråkigt jämfört med fiskbensparkett.

Är det görligt att renovera parketten till nyskick? Jag föreställer mig att processen blir att bit för bit plocka ut parketten, flytspackla eller skruva gips, och sedan lägga in allt igen.

Jag är hyfsat erfaren hantverkare, och kan tänka mig att lägga lite tid på det här under sommaren, ifall det går att göra bra.

Jag är väldigt tacksam för alla åsikter i den här frågan.

Sebastian

2. M
    Medlem · 49 inlägg

ma-bor

Medlem

Re: Renovera sliten fiskbensparkett?

Normalt så är fiskbensparkett både limmad och spikad/skruvad så att plocka bort alla bitar blir ett riktigt hästjobb. Läs bl a om golvreparationer i "Gör det själv lexikon - Trägolv" ISBN: 87-7741-382-2.

3. T
    Medlem · 15 inlägg

teknolog

Medlem

Tack så mycket! Jag får väl göra ett försök i ett hörn och se hur det ser ut under.

Ifall det visar sig vara ett sisyfosprojekt och det måste läggas nytt golv, hur är det att lägga vackrare sorters parkett än den vanliga trestavs? Jag har sett några trådar om det här i forumet, men ingen direkt information om var jag hittar sån parkett.

Boken som nämndes ska jag kolla upp.

Eftersom jag som nämnt råkar äga cirka 25 kvm ny ekparkett i förpackning, skulle man kunna göra något kreativt av den? Rummet är bara cirka 15 kvm, så det finns lite att leka med.

Sebastian

4. M
    Medlem · 49 inlägg

ma-bor

Medlem

Jag tycker Amsterdam Ek från Kährs Classic Selection är ett roligare alternativ än den vanliga trestaven. Som namnet antyder är det ett holländskt mönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.