Byggahus.se

Klinker el parkett el blandat

1. J
    Medlem · 90 inlägg

Jimbo

Medlem
    Vi har en öppenplanlösning mellan kök, vardagsrum och hall. Min sambo vill ha klinker överallt, alltså i hela huset. Golvvärme finns ju.
    Hon vill vidare ha samma klinker i hela huset exkl. i de två badrummen.

Kan det bli snyggt att köra samma klinker i hela huset? Blir det inte "för mycket" för ögat? Skall den vara matt eller glansig? Hon har hittat en gräddvit/grå matt platta som hon fastnat för.
    Jag tycker att det kan vara ganska häftigt med glansiga plattor. Ser exklusivt ut...

Vad tycker ni? Hur har ni gjort?

2. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Re: Klinker el parkett el blandat

Ja, visst är det ursnyggt med klinker eller stengolv även i andra utrymmen än i hallen!! Och så praktiskt sedan! Golvet är lika snyggt efter 20 år... Att välja polerade plattor, vare sig det är natursten eller klinker, tycker jag också är väldigt snyggt. Det kommer mer och mer i Sverige att använda detta material även i sällskapsytor. Att polerade golv skulle vara så hala är en myt. Ett polerat stengolv/klinker är inte halare än ett parkettgolv, men jämför du med en rustik klinkerplatta är det förstår lite halare. Däremot ska du inte ha det i ett badrum, då det med blöta fötter kan vara mycket halt! I Sverige finns det de som tycker att det blir för mycket "bankkänsla" med ett polerat golv, men jag tycker bara att det är superelegant!

Vi kommer att lägga in ett riktigt stengolv (granit) och vi har hittat det till ett kanonpris (450 kr/kvm) på http://www.stenbolaget.se (se granit; Dragon black, polerad). Jag tycker det är snyggast att lägga samma golv i alla utrymmen i en öppen planlösning (precis som man gör med ett trägolv), det blir mer enhetligt, tycker jag. Vi lägger det i entré, hall, sällskapsytor och kök. Endast sovrummen och TV-rum/bibliotek får trägolv.

Vill man inte ha natursten finns dessa snygga klinkerplattor http://www.peronda.com. Gå in på Porcelain och sedan "Art" 44x44 cm. Denna platta hittade vi på Kakepalatzet i Bromma. Den kostar visserligen 995 kr/kvm, men vi fick en väldigt kraftig rabatt när vi sade att vi skulle behöva 110 kvm.  

Andra snygga klinkerplattor är (priset varierar mellan 450-650 kr/kvm):
    Kakelspecialsten:
    "Darkstone" (44.5*44.5 cm). Detta är en matt platta som är mycket snygg. Ger lite kalkstenskänlsa.
    "Micron" svart eller grå (40x40 cm eller 30x60 cm). Finns både som polerad och matt. Snygg favorit!
    Konradssons:
    "Habitat" svart (40x40 cm). En matt platta som är grå med lite skiftningar. "Snäll", men mycket snygg.  
    "Marte" svart eller grå (bl.a 30x60 cm). Finns både polerad och matt. Lite spräckliga, men mycket eleganta.

Som du ser är jag inne på mer mörka plattor, då jag tycker det är snyggare, men det är förstås en smaksak!  :)

Lycka till i valet av golv! Har du mer frågor är det bara att fråga på! :)

3. J
    Medlem · 90 inlägg

Jimbo

Medlem

Super!

Verkligen bra smak du har! Ser riktigt exklusivt ut med de polerade plattorna. Men är de svåra att hålla rent? Syns alla fotavtryck?

4. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Ååh, tack för komplimangen... *rodnar lätt*  :)

Jag har tidigare levt många år i Italien och "prövat" många olika klinker och stengolv, där har de oftast det i hela huset, dock utan golvvärme (man har alltid tofflor eller skor inomhus, inte som vi "barbarer" här i Sverige som springer omkring i strumplästen, vilket skulle anses som mycket ouppfostrat även i enkla hem i de flesta andra länder  ;)).

I Sverige finns det vissa som tycker att "allt" syns på ett polerat golv (jag undrar ibland om de verkligen levt med polerade plattor  ;)), jag hör till de som inte tycker att "allt" syns. Å andra sidan dammsuger jag ganska ofta (har både barn och hund), så det kanske beror på det? Men som svar på din fråga så är det nog så att på polerade plattor syns fläckar lite tydligare (men inte mycket), men jag har aldrig upplevt det som störande (trots att jag är ganska noga med att det är rent hemma). Det är möjligt att ett polerat golv ställer lite högre krav på städningen, men det ser jag personligen inte som ett problem. Det är i vilket fall inte svårare att hålla rent än en matt golv. Att fotavtryck skulle synas har jag däremot aldrig förstått, men om man nu mot all förmodan går omkring barfota med fotsvett, så visst, då blir det väl ett avtryck, men det torde ju försvinna sekunderna efter när det torkar?  ;D

:)

5. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Ja, du har bra smak lbg (iaf för det mesta ;) ).

Jag är väl inte riktigt lika förtjust i stengolv i vardagsrum som du är, men vi ska ha det i vissa ytor. Själv är jag väldigt sugen på någon mörk granit (dragon black eller till och med absolute black, polerad) i entrén och hallen, men jag har väldigt svårt att övertyga min sambo, som vill ha något ljust och matt. Hmm, en vill ha mörkt och blankt, en ljust och matt, bra kombination...

Nåja, vi ska nog hitta någon bra lösning, tack för tipsen!

6. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Ååh, jag rodnar igen för ytterligare komplimanger...  :-*

Om man tittar på Stenbolagets hemsida så verkar Absolute Black lika mörk eller mörkare än Dragon Black, men så är inte fallet i verkligheten, konstigt nog. Stenbolagets Absolute Black är "prickig" i en gråton, medan Dragon black är nästan helsvart (så som jag tidigare sett att Absolute black ser ut när man tittar hos andra leverantörer). Faktum är att vi till köksbänken beställt just Absolute Black från annan firma, och den blir just,  svart!

Har ni möjlighet att åka och titta hos Stenbolaget så har de polerad Dragon Black utlagd (vi bestämde oss på stående fot när vi såg det  ;)).

Det jag skulle vilja tillägga för de som är rädda för ett alltför mörkt golv, är också att när man väljer en polerad yta blir inte golvet så mörkt trots att graniten är svart,  detta p.g.a ljuset speglar sig i golvet. Detta ser man väldigt tydligt hos Stenbolaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.