Byggahus.se

Blank lack till fiskben? (bild)

1. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem
    Hej. Nu är det dags att slipa och lacka golvet som jag just har lagt in i mitt vardagsrum. Jag köpte begagnad ekstav från femtiotalet som jag har rensat och lagt nu i dagarna. Det har varit jobbigt med tanke på att det inte finns en enda 90-gradare i hela lägenheten. Hade man inte vinkelhake förr? ;D

Jag vill ha en riktigt högblank och hård lack. Helst tvåkomponents men de är ju förbjudna i Sverige så jag undrar ifall man kan beställa från Norge eller Danmark?

Sista alternativet blir att köpa en riktigt hård vattenbaserad lacj i Sverige.

Kom med förslag.

Mvh Mikael

2. Wigert
    Medlem · Stockholm · 742 inlägg

Wigert

Medlem

Re: Blank lack till fiskben? (bild)

Hej och grattis till ett strålande jobb! Svettigt i sommarvärmen....

Nu ville du ju ha högblankt, men jag vill slå ett slag för de matta golvlackerna. En mattlackad fiskben är bra läckert, och golvet känns varmare att gå på jämfört med de hårda klara lackerna. Smaken är som baken.... Räcker det inte med en lösningsmedelsbaserad lack (om du kan få tag i det?), isf en tvåkomponents?

3. C
    Medlem · 10 030 inlägg

Snyggt!
    Köpte tvåkomponentslack på K-Rauta förra året så helt förbjudet verkar det ju inte vara. Visserligen bara en enlitersburk, men ändå. Säljs för att lacka båtar med, men det funkar ju lika bra på golv. :D

4. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Hmm... K-rauta you say?
    Tack för tipset. Jag åker dit imorgon och kollar.

5. Ruggis
    Medlem · 112 inlägg

Ruggis

Medlem

Jag lackade mitt gamla furubord med båtlack det blev verkligen högblankt :cool:

6. M
    Medlem · 57 inlägg

Mikael_S

Medlem

Nackdelen är priset. De jag har kollat på har kostat 350kr/L.

Jag hittade en bra lack på K-rauta som kostade 1000kr för 5L. Beckers Starka Golv hette den. Xylenbaserad och hade glans 97 :cool:.

Den verkar vara avsedd för betydligt hårdare miljöer än vardagsrum vilket är positivt.

7. C
    Medlem · 10 030 inlägg
  8. P
    Medlem · 186 inlägg

psamuels

Medlem
  9. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Jag lackade min fiskbensparkett med båtlack. Det kostade nog några hjärnceller men resultatet blev utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.