Byggahus.se

Asbest (krysotil) i golvlim

1. V
    Medlem · Värmland · 208 inlägg

Vortex

Medlem
    Jahapp, efter att ha lämnat in prov på kakelfix/fox + en bit av vårat golv så visar det sig att de hittade krysonit i mattan/limmet..

Vad sjutton gör man nu?

Krysonit säger mig ingenting och jag fick inga värden om hur mycket det fanns heller. Bör man anlita nån som kommer och sanerar stället?

Man börjar ju undra om nånting ska gå enligt plan nångång, hittils har då inget gjort det :(

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 876 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: Asbest (krysonit) i golvlim

Sökte på krysonit utan en ända träff. Vad säger de du lämnat in provet till? Borde ju iaf ge någon typ av riskbedömning om man lämnar in denna typen av prov.

3. V

Vortex

Medlem

Re: Asbest (krysonit) i golvlim

Det är jag som inte kan stava :D

Krysotil ska det vara , inget annat.

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 876 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: Asbest (krysotil) i golvlim

Gav lite fler träffar. ;)
    Då finns det väll bara 2 sätt att lösa detta på.
    1. Bestämma sig för att detta är en engångsföretelse för sig själv och riva så dammfritt som möjligt med engångs kläder och tillslutet rum.
    2. Ta fram den stora plånboken och be en byggare riva och sanera rummet.

5. V

Vortex

Medlem

Det är väl så.. har toksurfat efter fakta och det verkar inte vara den farligaste typen av asbest iaf .. men det är ju toksvårt att veta hur farligt ett engångsjobb som detta är?

Vi har en ventilationskanal i taket gjort av eternitplattor så det kanske får bli att be någon komma och riva båda två.. måste bara få godkänt av styrelsen först. Trist att arbetet kommer stanna av helt tills dess, speciellt när arbetet redan är tidspressat. Men men, dumt att riskera livet också..

6. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

ventilationskanaler skulle jag låta vara som dom är. Det är ingen fara med dom så länge du inte börjar riva och såga i materialet. Asbest är inte giftig! och endast vid inandning av damm kan du skada dina lungor. Det finns andnindsskydd ;)
    gaia

7. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

du kan läsa mer om asbest/eternit på byggahus startsidan :)
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.