Byggahus.se

Gjutning på spån?

1. K
    Medlem · 15 inlägg

-Knox-

Medlem
    Hej alla!

Är ny här på sidan och forumet, toppensida, verkligen för oss som provar att göra lite saker själva.

Nu till min fråga, har rivit en vägg för att få till ett större pannrum, den gamla biten pannrum hade cementgolv. Den "nya" delen är det vanliga golvåsar där jag satt golvspån skivor så att de hamnar i samma nivå som övre kanten på golvåsen om ni förstår. Detta för att ha lite att gjuta på. Nu till min fråga, kan jag gjuta med s.k fiberamerad cement på detta eller måste jag gipsa golvet först? har ca 5 cm upp till det gamla cementgolvet. Hur pass starkt blir sådant fiberarmerat bruk?

2. K
    Medlem · 15 inlägg

-Knox-

Medlem

Re: Gjutning på spån?

Ahh, just ja. Ja det var ju en idé, något tips på flytspackel som är lättanvänt och bra? har en bra bit till närmsta bygghandel så det vore bra om man visste ungefär vad man ska ha. Blandar man det så pass löst då så att det flyter ut mer eller mindre av sig självt?

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 243 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Gjutning på spån?

Armeringsnät och finbetong räcker för dina 5cm. Fantastiskt mycket billigare än flytspackel och faktiskt starkare. Jämfört med fiberförstärkt betong ungefär halva priset (från betongbil)
    Glöm ej att prima spånplattan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.