Vårt gamla hus är byggt i tre omgångar; timrad enkelstuga 1800-tal, farstu/trappuppgång/toalett 1950-tal och utanpå det vår egen tillbyggnad från förra året. 1950-talsdelen är byggd med stående tretum på gjuten platta. Plattan har ingen isolering, är reativt tjock och troligen armerad med gråsten. Huset står hyfsat väldränerat på en kulle av fin sandjord och sten.

Gamla "hallen" är bara c:a 3-4 kvm stor. Ska nu lägga överbliven oljad askparkett på betongen. Grannen menar att jag ska ha platonmatta under för ventilation. Det funkar inte - golvet blir för högt. Tidigare har där legat lumppapp, masonit och fem(!) lager linoleum- och plastmattor direkt mot betongen. När jag lyfta bort det såg jag inga problem med mögel. Möjligen kunde jag ana en viss fuktighet i pappen eftersom den var ganska "mör". Har inget vettigt mätinstrument för betongen men träfuktmätaren gav utslag när båda stiften trycktes mot plattan - som mest 16% direkt efter att jag lyft bort plastmattorna. Rimligen borde det vara "värsta" årstiden nu med kondensutfällning p ga sval betong <--> fuktig varm luft?

Hur göra nu?

1. Lumppapper och parketten direkt på.

2. Golvfoam (ev. lumppapp) och parkett.

3. Åldersbeständig byggplast, foam (ev. lumppapp) och parkett.

Själv trodde jag att alt. 1 var naturligt eftersom det inte stänger in fukten i plattan vilket borde göra att den samlas där. Å andra sidan läser jag att oislerade plattor ska diffussionsspärras innan parketten. I mina öron låter det inte riktigt slugt. Goda råd med goda argument efterlyses!

Har lagt ut en bit byggfolie mot betongen under en träskiva och efter ett dygn finns ingen fukt/kondens på plasten. Det hade väl iofs varit ganska alarmerande... Men jag är fortfarande säker på hur jag ska göra. tänker att det kanske är dumt att lägga diffusionsspärr då väggarna garanterat inte är diffussionsspärrade mot betongen, annat än möjligen med lite tjärpapp. Någon?

Har Du kollat den blåa platonen som är för golv.
Den är inte lika tjock som den svarta om jag inte minns fel.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.