Hej,

Jag ska lägga klinkers i min hall, men jag vill inte att golvens höjdskillnad mellan hallen o de övriva rummen skall bli för stor.

Höjdskillnaden som jag ser det:

Övriga rum har 11 mm golv,

Hallen kommer att få 13mm golvgips, golvvärme, den borde väl höja 2-3 mm med flytspackel o allt, sen är väl klinkerplattan 12-15 mm.

Det befintliga hallgolvet är ca 20-25 mm trägolv, som jag givetvis komemr att ta bort.

Det blir så högt att jag till och med måste såga upp dörrarna.

Det måste väl finnas något bättre sätt, måste jag gipsa? Jag vill ju inte riskera några sprickor.
Finns det tunnare golvgips?

Tacksam för svar & idéer

Om du har ett självbärande trägolv som du river måste du i alla fall lägga 22mm golvspån innan du lägger golvgips, om du måste gipsa eller hur tjockt du måste flyta beror i det här fallet på vilken golvvärme du väljer. Jag tror inte något golvvärmesytem uteslutande kräver golvgips.

Spontant ser jag tre alternativ;

1. Utan golvvärme

Om trägolvet känns någorlunda stabilt kan du flyta (tunnt) direkt på golvet med fiberspackel och sen lägga plattor. Men då får du ingen golvvärme. (Jag har "fuskat" på kundens uppmaning, mot mina egna rekommendationer, med att lägga klinker på undermåliga underlag i miljör som trampas av hundratals personer varje dag, och förvånas fortfarande över hur mycket det ska till för att plattor ska släppa...vilket inte är nån katastrof..så länge det inte är ett våtutrymme. Men då ska man helst ha ganska stor fogbredd och mörk fog för att kunna åtgärda släppande plattor.)

2. Med golvvärme

Riv upp trägolvet och "kapa" ner bjälklaget till önskad höjd för att få alla golv i samma nivå. Okonventionellt, dyrt och lite omständigt.

3 Med golvvärme .

Det bli säkert billigare och enklare att istället kapa dörrar och specialbygga trösklar, men kan ju kännas fel med ett nedsteg på ett par tre cm mot de andra rummen. Vad är det för sorts dörrar?

Kapar tråden lite......
Måste man inte flytspackla 22mm för att få samma effekt som med 13mm golvgips??
För övrigt är jag i samma situation:
Skall lägga klinkers i hall, å sitter å funderar på det med höjdskillnad......
Jag har idag en höjdskillnad mellan hall å v-rum, så det gör ju inget så sett.
Men till den övriga rummen så är golven jämns med hallen......

Vad menar du med samma "effekt"? bärighet/böjstyvhet? Eller värme/brandisoleringsförmåga?

Om du har ett 14mm flytande golv så bygger det ju ungefär lika mycket som plattor och fix..annars är det nog bara bita i det sura äpplet...

En parentes; om huset är utan källare och står på en betongplatta utan kapillärbrytande isolering men med ventilerat bjälklag så måste man ha kvar dom specialgjorda socklarna som har ventilationshål..och inte råka foga igen spalten mellan golv och vägg.

Golvspånskivan ligger kvar, det är det befintliga golvet som jag ska riva bort.
Det är ju inga svårigheter med att såga i dörrar, men jag vill gärna slippa det, även om jag förmodligen alltid kommer ha klinker i hallen.

Att börja ändra med bjälkar o grejer är inget alternativ, jag antar att jag får försöka ha överseende med höjdskillnaden.

Om ingen annan kommer med en smidig lösning...

Om golvspånskivan är 22 mm och ligger upplagd på max 600 c/c mellan bjälkarna så kan du flytspackla 12-15 mm totalt på spånskivan. Detta fungerar ur böjstyvhetshänseende lika bra som att lägga golvgips.

Dice skrev:
Hej,

Jag ska lägga klinkers i min hall, men jag vill inte att golvens höjdskillnad mellan hallen o de övriva rummen skall bli för stor.

Höjdskillnaden som jag ser det:

Övriga rum har 11 mm golv,

Hallen kommer att få 13mm golvgips, golvvärme, den borde väl höja 2-3 mm med flytspackel o allt, sen är väl klinkerplattan 12-15 mm.

Det befintliga hallgolvet är ca 20-25 mm trägolv, som jag givetvis komemr att ta bort.

Det blir så högt att jag till och med måste såga upp dörrarna.

Det måste väl finnas något bättre sätt, måste jag gipsa? Jag vill ju inte riskera några sprickor.
Finns det tunnare golvgips?

Tacksam för svar & idéer
Jag bara funderade över dina siffror.
Har du 20-25 m m trägolv (rejält golv alltså !) och vill ha klinkern i nivå med detta ?

Normal klinker är väl ca 4-8 mm
Värmeslinga i flyspcakel torde väl vara ca 7 -10 mm
Fixen bygger väl 1-2 mm också

Då har du mao ca 0-14 mm kvar -dvs en 12mm golvgipsskiva torde få plats om du har såpass rejält golv som 25mm ?
Annars kanske du kan ta bort golvspånet, lägga in extra regalr: cc30 och köra med gips + lite flytspackel innan flyspackel med elslingan ? Vet dock inte om det funkar.

/K

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.