Ska lägga spångolv i sovrum och badrum på befintliga reglar c/c 60.
Sannolikt dumma frågor men ska man skruva eller spika och ska/måste man limma?

Jag skulle skruva och limma. Det tar ju knappt någon extra tid att limma också......

Tänk på att du måste regla mycket tätare i badrum (cc30 eller om det nu var cc35) änn i sovrum..

Per-Erik skrev:
Tänk på att du måste regla mycket tätare i badrum (cc30 eller om det nu var cc35) änn i sovrum..
Blir nyfiken. Varför är det så? Kan det vara för att man ofta vill lägga klinkers i badrummen och därför behöver cc 30?

Per-Erik skrev:
I princip har du rätt, men kanske inte i sak. Det är böjstyvheten man är ute efter och med c/c300 behöver man inte bry sig så mycket om detta.
Har själv c/c600, 22mm spån och 32mm finbetong. Stenhårt. :)

H_L skrev:
Blir nyfiken. Varför är det så? Kan det vara för att man ofta vill lägga klinkers i badrummen och därför behöver cc 30?

Det stämmer inte helt, det är ju bara om man ska ha keramik på golvet. Och då ska böjstyvheten motsvara 22mm golvspån på 300 c/c. Men det finns, som Johan säger, andra sätt att lösa det på (under förutsättning att rummet är max 10 m2 och golvbjälkarnas spännvidd ej överstiger 4,2 m).

Bifråga... Går det bra att regla kortlingar cc30?

Njae, det beror på hur du menar. Det går alldeles utmärkt att göra det för att förstärka böjstyvheten mellan de egentliga golvbjälkarna, men det hjälper inte särskilt mycket när det kommer till att förstärka själva bjälklagets böjstyvhet. Det beror alltså på vad man behöver åstadkomma.

Inget slår s48 limmad golvgips på golvspån. Tokstumt och tokbra. Sen är det bara att spackla fallet med k70, Ardex det oxå.

Eller så använder man andra produkter som är precis lika bra men betydligt billigare. :)

Har CC 120 på vind.. & tänkte lägga golv. Måste jag regla cc 60? för att inte braka igenom.. Att det sviktar lite gör ingenting
Pianot får jag väl lämna nere..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.