Har en fundering inför kommande köksrenovering. Vi har ett fult klinkergolv i köket som vi byta. Problemet är att det ligger elektrisk golvvärme under. Hur lätt är det att bila/slå bort det gamla golvet utan att förstöra golvkabeln? Har man otur ligger väl kabeln nästan i fixet.... Någon som försökt? I värsta fall får man väl lägga ny golvvärme. Smidigaste sättet att få bort det gamla golvet är?
 
man kan lägga nytt kakel på det gamla ...
 
T
Japp, inga problem att lägga det nya direkt på det gamla!
 
Jovisst kan man lägga på det gamla men det bygger ju bort åt en 15 mm till på höjden. Vilket medför en tråkig nivålist och höjning av ett antal dörrkarmar....
 
År det någon form av fuktspärr, så tror jag inte det e så bra att bygga inn den.......Har jag hört:)
 
I det här fallet finns det knappast något tätskikt, men även om det skulle finnas något sådant så är det fullkomligt riskfritt att lägga på ett nytt lager keramik ovanpå den gamla. Det är ingenting som far illa av det.
 
Förlåt att jag lånar länken men har samma problem som Morgan2 fast vattenburen golvvärme. Fick då rådet att inte lägga på ett lager till som naturligtvis är en bekväm lösning av en ekonomisk anledning, att du tappar effekt och måste höja värmen i golvet. Stämmer det?
 
Till viss del, ja. Men värmeledningsförmågan i keramik är ganska god, så påverkan brukar bli acceptabel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.