Byggahus.se

Vilket stengolv under braskamin?

1. S
    Medlem · 86 inlägg

skogshydda

Medlem
    Vi har nu äntligen fått hem vår nya braskamin.
    Istället för att ha en vanlig järnplattta (eller vad det nu är) så vill vi lägga stengolv under och runt om kaminen. Eftersom jag känner mig torr på nya idéer så skulle jag vilja veta vad för slags stengolv ni har under era braskaminer. :D
    Granit, skiffer, färger, mönster ??? Allt :)

Bilder mottages tacksamt :)

2. S
    Medlem · 1 491 inlägg

Re: Vilket stengolv under braskamin?

Täljstensplattor under vår täljstenskamin

3. M
    Medlem · Skåne · 1 500 inlägg

MMR

Medlem

Efter vintern kommer vi lägga nytt golv i vår sommarstuga, kommer att ersätta den tråkiga 70-tals plastmattan med furugolv, då skall vi även lägga ett annat material under vår kamin, idag ligger en kopparplatta som blivit ganska ful med åren. Skulle det funka att bara lägga klinkers? Eller finns det några andra bra förslag? Det är ingen tung sak utan en mindre liten gjutjärnskamin.

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Vi kommer att ha gotländsk kalksten från Norrvange framför vår öppna spis. Det blir en ende stor platta, 730x500mm. Anledningen till detta är att det i framkant på öppna spisen vid eldstaden ligger ett kalkstensblock. Samma kalksten finns på hallgolvet och i fönsterbänkar.

Tycker att det blir mer enhetligt om man kan ta upp ett material man redan har i huset. För många möten med material, strukturer, färger och ytor blir lätt oroligt.

5. H
    Medlem · Gävleborg · 201 inlägg

Hyttmyra

Medlem
    Lyfter denna tråd.. Finns de några rekomendationer för vad som SKALL finnas under en kamin?
    Det är aktuellt för mig för vi funderar på lägga klinkes under våran gjutjärnskamin. Funkar de eller finns de andra alternativ?

6. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 023 inlägg

Jesca_j

Medlem
    Ej brännbart material tror jag det står.
    Vi har mörkgrå/svart granitkeramik i storlek 30x60cm och grafitgrå fog.

7. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem
    Visst funkar det med klinker! Vi har det framför vedspisen i köket och kommer troligtvis ha samma i v-rummet, just för som ngn skrev längre upp, inte blanda in för många material.

8. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 188 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Samma här. Vi har Höganäs rustikrosa i köket och kaminen som snart skall monteras får likadana plattor att stå på.

9. M
    Medlem · Skåne · 627 inlägg

maggan9

Medlem
    Vi har ljusgrå granit till vår täljstenskamin och det har funktat mycket bra.

10. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem
    Ja vi hade klinker under våran täljstenskamin, Vi valde en klinker som var så nära täljstenarna som möjligt. Blev nöjd med resultatet. /Linda

11. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.