Fortsätter på mitt tema: Vad skall vi ha för golv i hallen ? Vi bygger nytt hus i klassisk, lite sekelskiftesstil.
Efter att ha gått igenom alla golvmaterial som tänkas kan för hallar har jag nu kommit till Höganäs matta terrakottaklinker (?), rustikgula 20x20. Har tidigare tyckt att de känns 70-tals aktiga, vassa och lämpliga för bibliotek etc.
Vad tycker ni ? Någon som har dessa ?
Skall man olja dem ?
Kan man vaxa dem för att få lite blank yta ?
Kan man slipa dem för att få mjuk yta (som tegel) ?

Hohoo ! Någon där ? Inte en enda människa på forumet som har Höganäs klassiska rustika klinker ?!

Välj rustikrosa istället så slipper du 70-talssjabbigheten 20x20 är rätt storlek för normalstora rum. Rustikrosa är "originalbränningen" och matchar lutat+oljat furugolv perfekt. Använd cementgrå (standardgrå) fog. I dörröppningar och nischer som byter golvmaterial kan man köra med mellangrå plattor för att finlira lite.
Tänk på att de rustika plattorna är ojämna i storleken och lite ojämna i planheten. Använd ögonmått vid sättning. Skit snöre och andra hjälpmedel.

-Rengör ordentligt med klinkerrent efter fogning och impregnera med Höganäs prylar. En vända med stentvål en gång i månaden skapar sedan en silkeslen yta efter ett år.
- De är lite råa i ytan de första månaderna, så räkna med strumpslitage.
- De går inte att slipa. De skall slitas naturligt vilket innebär en halvmillimeterpå 100 år.

Jag fullkomligt älskar dem och har lagt dem i kök, hall och matkällare. :D

Tack för svar !
Du verkar väldigt nöjd, skulle vara kul att se bilder ... ? Visst bor ni ett nybyggt hus i gammal stil ?
Vad gäller färgen så är det för sent att ångra sig, klinkern är redan hemma, hämtade igår. Jag tror det är gul, eller heter den brun ?
Den rosa gillade jag inte alls, den var ännu vassare med en massa prickar ! ;-) Antar att det blir att se annorlunda ut på plats.

Ser nu att det står "Rustikrosa" på forsedeln, vilket jag inte kan förstå, färgen är INTE rosa utan gul-orange-terracotta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.