Hej!

Jag har haft en fuktskada i hallväggen och i samband med detta beslutat mig för att byta ut mitt gamla klinkersgolv när jag ändå håller på. Några plattor var ändå spruckna och mer än hälften hade släppt från underlaget.

Efter att ha avlägsnat de gamla klinkersplattorna så upptäckte jag man tydligen gjutit plattan fel när huset byggdes. Plattan har en klack under golvnivå som syllen står på, så långt inga problem eftersom ytterstorleken på plattan är korrekt.
Däremot så fattades det sex centimeter på golvnivån, dvs det blev en så stor glipa mellan innerväggen och golvet. Man har då fyllt denna med betong, ca 6cm brett och 10 centimeter djupt. Nu hade denna betong spruckit och lossnat varför jag har tagit bort den.
Dessutom är plattan i hallen ojämn och fästmassan hade man lagt direkt på plattan vilket troligen är orsaken till att plattorna spruckit/lossnat.

Så långt bakgrunden till detta.

Nu ska jag åtgärda detta och behöver gjuta igen detta mellanrum för att sedan flytspackla hallen varför jag skulle behöva några råd.

Vad för betong/cement är lämpligast att använda till detta? Volymen på det jag ska gjuta är alltså 6*10*200cm. Det känns som att cementen bör vara ganska fin, fast det jag tog bort var ganska grovt.

Jag är orolig för att det får svårt att fästa i betongplattan, behöver man förbehandla plattan med något?

Hur lång tid behöver gjutningen torka innan jag kan flytspackla hallen?

Tacksam för tips och goda råd.

/Lennart

• Platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 1.jpg
    Skapa konto
  • bild2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.