35 335 läst ·
19 svar
35k läst
19 svar
flytspackla direkt på spånskivorna??
Hm, ok. Jo det stämmer säkert. Försökte med lösare men tyckte inte att man hade någon kontroll och inte blev det jämnt då heller. Det känns som en balansgång, tillräckligt löst för att flyta men inte så lösta så att allt hamnar vid brunnen. Hur är man säker på att fallet blir tillräckligt stort, och dessutom dubbelt så stort kring brunnen när man har det så löst??? Jag fick dessutom besvärliga vallar där två omgångar flytspackel möttes...
Jerixon. Golvvärmen värmer i onödan upp väggen och listverk om den ligger för nära. Står nog på alla golvvärmeslingor att de inte ska läggas under fast inredning till vilket bl.a. golvlister torde räknas. Avståndet kan nog bero på vilket avstånd man lägger kabeln på (vilket i sin tur beror på vilken kabel man använder). 10 cm är nog ett bra riktmärke dock.
Ett annat svar är att klakel/klinkerbutiken sa det och jag kan säga att få kan golv och klinker som den personen. Jag har hört han svara på andras frågor, som att man i badrum måste flyta en viss höjd över golvvärme för i annat fall knäcker golvvärmen fuktspärren osv. (kan tänka mig att många missar sådana saker).
Jag har inte gjort som ni.
I hall och kök, sekelskiftshus med gammalt undergolv gjorde jag följande efter att ha tagit bort plastmatta och andra konstiga material under.
1. Slipade golvplank och jämnade till ojämnheter, för att få bra fäste.
2. Primade
3. Limade (speciellt lim krävs). Använde 6 ans kam och skruvade golvgipset dessutom (skruv långt ned i golvgipsen, igenspacklat med lim som är färdigblandad fix tror jag). Läste efteråt (på Maxits hemsida om deras golvgips) man inte ska skruva golvgips om man limmar det för i så fall kan rörelser i undergolvet i onödan fortplanta sig till golvgipset. Nu använde jag inte deras golvgips och vet inte om det gäller generellt eller just bara deras golvgips.
4. Flöt upp i höjd med golvgips på några ställen längs med väggen som var betong och inte golvplank
5. Primade
6. Golvvärme fastsatt med limpistol (kontrollmätt både innan och efter) enligt instruktioner
7. Flytade golvet i två omgångar (då det krävdes mer på ett ställe än vad det såg ut som)
8. Primade
9. Fix
10. Klinker
Har fogen kvar, blir imorgon.
Missat något? Tror inte det, men fruktansvärt mycket mer jobb än jag förväntade mig. Golvläggare har fått en helt annan respekt hos mig efteråt. Enormt slitsamt arbete i sämsta tänkbara arbetsläge (golvnivån).
Bilder finns på allt, och alla kontrollpunkter, men i telefonen.
Ett annat svar är att klakel/klinkerbutiken sa det och jag kan säga att få kan golv och klinker som den personen. Jag har hört han svara på andras frågor, som att man i badrum måste flyta en viss höjd över golvvärme för i annat fall knäcker golvvärmen fuktspärren osv. (kan tänka mig att många missar sådana saker).
Jag har inte gjort som ni.
I hall och kök, sekelskiftshus med gammalt undergolv gjorde jag följande efter att ha tagit bort plastmatta och andra konstiga material under.
1. Slipade golvplank och jämnade till ojämnheter, för att få bra fäste.
2. Primade
3. Limade (speciellt lim krävs). Använde 6 ans kam och skruvade golvgipset dessutom (skruv långt ned i golvgipsen, igenspacklat med lim som är färdigblandad fix tror jag). Läste efteråt (på Maxits hemsida om deras golvgips) man inte ska skruva golvgips om man limmar det för i så fall kan rörelser i undergolvet i onödan fortplanta sig till golvgipset. Nu använde jag inte deras golvgips och vet inte om det gäller generellt eller just bara deras golvgips.
4. Flöt upp i höjd med golvgips på några ställen längs med väggen som var betong och inte golvplank
5. Primade
6. Golvvärme fastsatt med limpistol (kontrollmätt både innan och efter) enligt instruktioner
7. Flytade golvet i två omgångar (då det krävdes mer på ett ställe än vad det såg ut som)
8. Primade
9. Fix
10. Klinker
Har fogen kvar, blir imorgon.
Missat något? Tror inte det, men fruktansvärt mycket mer jobb än jag förväntade mig. Golvläggare har fått en helt annan respekt hos mig efteråt. Enormt slitsamt arbete i sämsta tänkbara arbetsläge (golvnivån).
Bilder finns på allt, och alla kontrollpunkter, men i telefonen.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Stämmer nog, läste dock om det på Maxits hemsida. Men har inte läst det någon annastans fastän jag läst på rätt många ställen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden