3 973 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Stavparkett med skada..?
Jag har ett fint gammalt stavparkettgolv i vardagsrummet.
Där hände det så klart en liten olycka i våras. Det är ju så när man har pottränande barn! :eek: Det kom en liten skvätt på golvet, och medan vi skyndade till toaletten för att om möjligt undvika fler missar och sen på med nya kläder osv så hann en del av fukten dras in i parkettgolvet och där är nu en mörk fläck. På en stav. MITT på golvet. Så jag undrar nu: Hur gör jag för att fixa till det? Måste jag ta loss alla stavar fram till den eller finns det något smidigare sätt?
Jag har ingen lust att slipa ner hela golvet, för det är relativt nyslipat. Hur ska jag behandla golvet för att liknande inte ska hända i framtiden (för lillasyster t ex )!?
Där hände det så klart en liten olycka i våras. Det är ju så när man har pottränande barn! :eek: Det kom en liten skvätt på golvet, och medan vi skyndade till toaletten för att om möjligt undvika fler missar och sen på med nya kläder osv så hann en del av fukten dras in i parkettgolvet och där är nu en mörk fläck. På en stav. MITT på golvet. Så jag undrar nu: Hur gör jag för att fixa till det? Måste jag ta loss alla stavar fram till den eller finns det något smidigare sätt?
Jag har ingen lust att slipa ner hela golvet, för det är relativt nyslipat. Hur ska jag behandla golvet för att liknande inte ska hända i framtiden (för lillasyster t ex )!?
Om trät är torrt kommer vattnet snabbt åt att skada trät, så nummer ett är att hålla golv lackade och oljade. Haft samma problem och har haft en parkettläggare hemma som fixat det. Att göra det själv kräver i princip att du har tillgång till en egen hyvel (vilket jag saknar, suck).Pallas Athena skrev:Jag har ett fint gammalt stavparkettgolv i vardagsrummet.
Jag har ingen lust att slipa ner hela golvet, för det är relativt nyslipat. Hur ska jag behandla golvet för att liknande inte ska hända i framtiden (för lillasyster t ex )!?![]()
Om det är riktiga stavar, och lite äldre, är utbytet inte så hopplöst. Stavarna sitter som ett stycke parkett på en styck bärande yta, som i sin tur sitter på en sammahållande underyta. En parkettläggare kommer att bryta loss parkettbiten som är sönder från det den är limmad på. Är limmet väldigt stabilt blir han tvungen att fräsa och mejsla loss parkettbiten. En parkettläggare tillverkar sedan en stav med de mått du har (i princip finns det två standardbredder i Sverige, nya och gamla standarden), och med den tocklek ditt golv runt om har kvar efter de slipningar det fått genomlida. Sedan limmar han på den nya biten, spacklar och slipar och lackar/oljar. Dock, om golvet är lite med åren sedan det blev sist slipat och lackat kommer skillnaden i utseende efteråt att vara rätt stor, så man skall fundera på att slipa om hela golvet när man gör en sådan sak (gjorde vi).
--- Mats ---
Klicka här för att svara