Jag anlitade en golvläggningsfirma. Vi kan kalla firman X. Jag bad X komma hem till mig för att lägga in klinker i en hall; klinkern hade jag redan införskaffat (60 x 30 cm sandstensklinker som skulle läggas omlott). Jag förväntade mig att bli debiterad för arbetstid och övrigt material (fix och fog). Hantverkaren kom på morgonen och gjorde ett förarbete i ca 45 min. Därefter försvann denne tills det var dags att lägga plattorna. Att lägga dem tog ca 1,5 h inkl. fogning. Därefter försvann hantverkaren på nytt för att senare komma tillbaka en tredje gång. Det tredje, och sista passet, varade i ca 30 min.

Yta: 2 kvm
Tid: ca 3h
På fakturan: 4000 kr + moms (dvs totalt 5000 kr)

Nu till frågan: Hur mycket ska man förvänta sig att det kostar att lägga in 2 kvm klinker. Är 5000 ens rimligt för det utförda arbetet??? När jag kontaktade X från början uppgav de att det kostade ca 300/h exkl. moms. Jag får inte riktigt ihop kalkylen...

Hoppas någon/några därute har ett bra svar.

Nej, det är inte rimligt. Du borde inte betala mer än 2000 kronor, kanske 2500 om det var mycket resor. Kom ni överens om löpande debitering så är det bara att be om en specificerad faktura, det har du rätt till.

Reklamera skriftligt och begär en spec på hur de kommit upp i 12 timmars arbete (inkl resor). (Materialet kan knappst kosta mer än 3-400.-. Jmför tex med materialpriserna på Sigro. Ett företag ska väl inte ha sämre inköp än en privatperson kan få. ;) )
Kommer de inte med en trovärdig förklaring så betala "ostridigt belopp" (jag skulle göra samma gissning som jon) och meddela entreprenören skriftligt att det är gjort.
Du får säkert hot om inkasso mm, men det brukar vara skitsnack eftersom de flesta vet att de inte har rätt till stålarna i en tvist och därmed inte slänger pengar på inkkasso då de inte får något tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.