10 939 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
klinker som lossnar
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Hej!
Skulle verkligen behöva några goda råd ang. en inte så lustig situation: det nylaggda klinkergolvet i min (4kvm stora/lilla) hall håller på att lossna. Grunden är ett gammalt råplanksgolv (1800-tals hus) med en hel del svikt i, över ligger golvgips och på det fix och plattorna. Problemet som har uppstått är att ett flertal plattor verkar lösa och det knastrar obehagligt när man går över golvet. Min känsla är att problemet beror på att det fortfarande är för mycket svikt i golvet och att det är därför som plattorna verkar lossna. Frågan är: Vad gör jag nu? Måste jag riva upp allt och börja om från början och går det att rädda plattorna i så fall och använda igen?
Mycket tacksam för alla tips jag kan få!!
Mvh
olycklig Snickartjej
Skulle verkligen behöva några goda råd ang. en inte så lustig situation: det nylaggda klinkergolvet i min (4kvm stora/lilla) hall håller på att lossna. Grunden är ett gammalt råplanksgolv (1800-tals hus) med en hel del svikt i, över ligger golvgips och på det fix och plattorna. Problemet som har uppstått är att ett flertal plattor verkar lösa och det knastrar obehagligt när man går över golvet. Min känsla är att problemet beror på att det fortfarande är för mycket svikt i golvet och att det är därför som plattorna verkar lossna. Frågan är: Vad gör jag nu? Måste jag riva upp allt och börja om från början och går det att rädda plattorna i så fall och använda igen?
Mycket tacksam för alla tips jag kan få!!
Mvh
olycklig Snickartjej
Det låter onekligen som om det är lite väl mycket svikt i golvet men sen har jag varit med om fix som varit felaktigt.
Får du upp plattorna hela så kanske du kan använda dem igen men då med ett lite tjockare lager med fix under, är dock inget kul alls och svårt att få snyggt.
Golvet skall inte svikta ett enda dugg så om det rör sig måste du styva upp det med t ex golvspån och sen golvgips som hellimmas.
/Kent
Får du upp plattorna hela så kanske du kan använda dem igen men då med ett lite tjockare lager med fix under, är dock inget kul alls och svårt att få snyggt.
Golvet skall inte svikta ett enda dugg så om det rör sig måste du styva upp det med t ex golvspån och sen golvgips som hellimmas.
/Kent
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Tack för synpunkterna!
..det låter som att det inte finns något annat att göra än att riva upp och börja om från början. Puh!
Jag tror att det är pga svikt som golvet lossnar trots att jag faktiskt hade lite problem med ett par lösa plattor innan jag fogade, troligtvis var de lösa pga av att fixet blivit skinntorrt där innan plattorna lagts. Men eftersom golvet nu spricker på andra ställen så känns det som att det ändå är grunden som inte blivit riktigt bra.
...Ska nog prova att försöka rädda plattorna som ligger... Någon som vet ett bra sätt att bryta upp golv utan att förstöra plattorna? Och tips om hur man får bort fix från undersidan? Och hur är man säker på att det inte är någon svikt i golvet?
..det låter som att det inte finns något annat att göra än att riva upp och börja om från början. Puh!
Jag tror att det är pga svikt som golvet lossnar trots att jag faktiskt hade lite problem med ett par lösa plattor innan jag fogade, troligtvis var de lösa pga av att fixet blivit skinntorrt där innan plattorna lagts. Men eftersom golvet nu spricker på andra ställen så känns det som att det ändå är grunden som inte blivit riktigt bra.
...Ska nog prova att försöka rädda plattorna som ligger... Någon som vet ett bra sätt att bryta upp golv utan att förstöra plattorna? Och tips om hur man får bort fix från undersidan? Och hur är man säker på att det inte är någon svikt i golvet?
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
..ja det kan vara värt att prova. Kanske det även går att använda för att luckra upp de fogar som sitter hårt nu när golvet ska brytas upp...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
"Lite svikt" i underlaget bör inte ställa till det så för dig, det viktiga är att använda rätt fix och göra rätt med gips etc. Mapei Elastorapid fungerar tex bra för "gamla trägolv" då det är "elastiskt" och klarar rörelser bra. Tror Mapei ha överlägset störst utbud när det gäller fästmassor etc.
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/115_elastorapid_se.pdf
Mina föräldrar har ett liknande problem, la in värmegolv och klinkers i hallen för ca 1år sedan, följde tillverkarns anvisningar, där det tyvärr inte stod något om att man var tvungen att använda en tvåkomponents primer för att få fixet att fästa ordentligt mot aluminiumplåtarna för värmegolvet. Vilket har resulterat i att klinkersplattorna knakar och verkar inte sitta fast.
Vet inte hur vi ska göra än, om det är värt att riva upp hela hallen eller leva med lite knak hur kul det nu är på ett nytt golv.
Lycka till
MVH Andreas
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/115_elastorapid_se.pdf
Mina föräldrar har ett liknande problem, la in värmegolv och klinkers i hallen för ca 1år sedan, följde tillverkarns anvisningar, där det tyvärr inte stod något om att man var tvungen att använda en tvåkomponents primer för att få fixet att fästa ordentligt mot aluminiumplåtarna för värmegolvet. Vilket har resulterat i att klinkersplattorna knakar och verkar inte sitta fast.
Vet inte hur vi ska göra än, om det är värt att riva upp hela hallen eller leva med lite knak hur kul det nu är på ett nytt golv.
Lycka till
MVH Andreas
Medlem
· Västra Götalands Län
· 41 inlägg
Givetvis är det så. Utryckte mig lite klantigt, det jag ville få fram var att det finns fix som klarar "lite svikt" bättre än andra. Har varit i kontakt med mapei angående just det här då vi skulle lägga klinkers på en hall där reglarna ligger c/c 60 vilket inte skulle vara några problem med just den produkten..?jon_h skrev:
Då klinker skall vara mycket tåliga borde de tåla att syratvättas. Saltsyra används ju av murare för att tvätta bort brukspill på murstenar. Vi har använt saltsyra för att tvätta bort fog och fix som av olika anledningar satt kvar på klinkern efter vår golv var lagt - det fungerade bra. Ett problem är att saltsyra egentligen är en gas som är löst i vatten och saltsyraångorna är väldigt aggresiv på rostfritt stål som blir väldigt flammigt (går visserligen att putsa upp, men onödigt jobb om man inte måste). Ångorna är också obehagliga att andas in och inte så hälsosamma heller. Så, om det går - se till att tvätta klinkern med syran utomhus! Lycka till
600 c/c är inte ett problem med något fix om man lägger golvgips eller motsvarande skiva, eller flytspacklar minst 12 mm. Funkar med vanliga standardfix också. Men visst, flexfixen ger lite större marginaler.vandenHoogen skrev:Givetvis är det så. Utryckte mig lite klantigt, det jag ville få fram var att det finns fix som klarar "lite svikt" bättre än andra. Har varit i kontakt med mapei angående just det här då vi skulle lägga klinkers på en hall där reglarna ligger c/c 60 vilket inte skulle vara några problem med just den produkten..?
Klicka här för att svara