Golv
Norell: Nix, behöver ej hantverkare. Kan sitta hårt. Sitter dom hårt blir det bara småskärvor, sitter dom löst får du nog bort ganska hela plattor. Du behöver nog slipa underlaget då det sitter kvar fix/fog/plattrester efter bilningen, hyr diamantslipmaskin (typ vanlig 125mm rondell men med utsug) med tillhörande dammsugare, arbeta genom att dra slipen mot dig så dammar det minst. Tejpa
cameljointen: [citat] YES, golvvärme. Jaha, ganska logiskt! Fasiken vad problem man har med golv... :)
annikak: Hjälp! Parkettgolvet i vardagsrummet har fått en mörk lilaaktig fläck (5x5cm) av utspilld T-röd. Kan man få bort denna utan att behöva slipa och lacka om hela golvet? Skulle vilja försöka få den att synas lite mindre eller helst försvinna helt, men är rädd att jag gör skadan värre. Tyvärr är fläcken på ett väldigt synligt ställe. Någon som har tips?
Jesca_j: Finns många trådar här i forumet om BARLINEK parkettgolv om du använder sökfunktionen.
klitsie: Hej har glaserade klinkerplattor 30x30 i köket och de e kanon ur städsynpunkt gjorde en tabbe som fogade ljusgrått i kök bara. mycket skit i fogarna. ändrar färg lite där man "spiller" vid diskbänk och så. blir lite halt när man har använt rengöringsmedel för rostfritt (väldigt fet medel) sen sak man tänka på att om man väljer t. ex skiffer med raka kanter kan kanterna bli vassa
cameljointen: [citat] MKT intressant: har du någon bra sajt som man kan läsa mer om detta?
jon_h: En tråd i varje ämne tack. http://forum.byggahus.se/badrum/81455-badrumsgolv-utan-fuktspaerr.html Låser denna.
jon_h: Det går fint, om de gamla plattorna sitter fast. Hur du ska göra har avhandlats ett antal gånger här, sök på "kakla på kakel" eller liknande så hittar du säkert ett antal trådar.
Andreas T: Hej! Jag ska börja fixa i ordning ett rum i källaren till ett hobbyrum/allrum. Och pga en vattenläcka så rev förra ägaren bort det gamla trägolvet (förutom det runt trappen) som var uppreglat direkt på marken med plast emellan. Nu tänkte jag om man kunde lägga ut en platonmatta och regla upp ett nytt trägolv på det med ventilerade golvlister. Vad tror ni om det? Kan det funka?
ylven: Är inget proffs på frågan, men nog måste det väl räcka om ytan är slät?
Anders_S: Johnssons polish är till för PLASTGOLV. Ivax för LINOLEUM. De är uppbyggda på olika sätt och funkar inte på varandras golv. Ring Alfort& Cronholm i Stockholm 08-802160 för att få besked av dem vem som lagerför det i Ditt område. Lycka till med städningen. Anders
Gubbis: Hejsan Gustav Ditt förslag verkar vara just det jag är ute efter. Vi har funderat på att göra golvet ljusare så vitolja verkar vara en perfekt lösning. Vilket fabrikat och typ av olja / spackel köpte ni ? Tack på förhand ;-) ;-)
Norell: Om du slipar eller hyvlar ner golvet minskar du även bärighet, fundera istället på varför det är en puckel där? Om allt är OK under spångolvet kanske det är lika bra att bara låta det vara och bara lägga matta på det igen.
Anonymiserad 23608: Flytspackla eller limma en golvgips (med rätt lim, t.ex. S48) på spånet. Golvgipsen bygger 13 mm. Endast ROT-gips är 6 mm. Om det av någon anledning skulle vara ett flytande spångolv ovanpå betong, så river du bort allt material så att du får betongrent och lägger klinkern på det.
Anonymiserad 23608: Det beror på vad som ska ingå? Rivning av befintligt golv? Avjämning av befintligt golv/undergolv? Listning? Är det många rum/dörrar/nischer/rör eller annat krångel? Det skiljer en hel del på kvadratmeterpriset om det är en stor öppen yta jämfört med små ytor där det blir mycket kapningar och inpassningar.
Marive: När jag gjorde i ordning ett plan för ett tag sen med lättbetongväggar så körde jag sättlim och några dyckert med pistol i "kryss" d.v.s snett mot väggen gick fort och blev snyggt. sitter fortfarande bra.
steelis: Näe det tror jag inte, hur mycket väger inte ett fyllt badkar?
LinaoMarkus: Har igår tippat ut nåra hinkar Finja 240 o tänkte lägga på laminatgolv ganska snart. Hur länge brukar det osa svavel om spacklet? Känns på något vis bra att vänta med golvet tills stanken försvunnit.
Pet: Hej! Vi bygger att nytt landställe (Värsåsvillan) i Sörmland. Vi vill lägga in ett trägolv av relativt breda brädor som sedan ska målas i vitt eller ljust grått. Det ska gärna se lite lantligt och inte så elegant ut. Vad ska man välja för material? Vilken levantör? Vilken bredd? Vilket pris är rimligt? Ja, ge gärna råd och tips om allt. Jag måste ju börja någonstans. Tack på
anna_jimmy: Vi har samma funderingar som du! Har pratat med lite olika golvläggare och fått höra lite olika svar. En sa att det inte är några problem att lägga stora ytor så länge man inte har någon öppning, (dörrhål) som är mindre än 1,8 m brett. Detta för att då kan golvet röra sig friare. En rekomenderade oss att prova och sa att det "värsta" som kan hända är att golvet reser sig och
Johan Gunverth: [citat] Jag har i alla fall sett en lösning med ett "fack" för golvet i ena änden av rummet. Det kanske var 2-3 cm djupt. Springor mellan planken spelar ju ingen roll om det är hellimmat. Det sväller ju ändå.
Anders_S: Edvuld Nä Jag tror inte det är migrationsmärke utan helt enkelt utslitet. Anders
linsjo-9: Haro Celenio Atrium Anthrazit : Någon som laggt in detta golv, någon som har erfarenhet av det? Ser snyggt ut och är enligt informationen mycket slitstarkt, kommentarer? www.wiwood.se/haro/main.htm
Styrch: Har inte kopplat in värmen än och har knappt använt golvet, håller fortfarande på att torka bort fog... Men jag har inte upptäckt något fel än i allafall. Det verkar funka med även DeviMat - http://www.designel.se/pdf/Devimat.pdf - om det är korrekt att översätta "sättbruk" till fix.
Erik Ljung: Jon H min hjälte...kan du svara på detta: Tjena! Ska också lägga hallgolv i veckan. 10 kvm. (cc 60) Tänkte göra som jag gjort i kök o badrum. En jävla massa flytspackel för att baka in värmekabeln (devi) Lägger golvspån 22mm. sen primer...men sen...kan jag alttså lägga värmeslinga o sen FIX direkt istället för flytspackel. Vore kanon. Funkar detta?
Kullan: Blir nog någon slags syralack (?) istället. 2-komponents och matt i tonen. Karln min var lie tveksam till det där med vitton, och killen som ska slipa åt oss hade sådär erfarenheter av Bona Naturale. Sa att det inte alls vart lika hållbart som det han brukade använda, och propagerade hårt för sin lack (som jag f.ö. inte ens vet vad den heter....) och sa att alla brukade vara väldigt
zoom: Jag skall lägga ett plastgolv på 60 kvm vilket gör att jag måste svetsa skarvarna och då sade de på mattaffären att man skulle lägga mattorna omlott och sedan skära genom bägge mattorna för att få en tät fog och sedan lägga i svetsmedlet. Frågan är hur jag skall bära mig åt om jag inte kan lägga hela golvet på en gång, jag limmar en längd och sedan tar det någon dag innan