Hej.

Jag ska jämna av och isolera betonggolvet i ett blivande TV-rum i källaren. Bottenplattan är tunn och helt oisolerad i dagsläget (Hus i Norra Ängby byggt 1937). På detta ska läggas vattenburen golvvärme och klinkers.

Rummet är cirka 11 kvm och fallet är ganska kraftigt ner till ena hörnet där det idag finns en golvbrunn (ska pluggas och gjutas igen). Det diffar ungefär 5-6 cm mellan brunnen och högsta punkten. Jag tänker inte bila upp allt. Det känns som för mycket jobb då jag ändå kommer ha en helt ok takhöjd om jag bara jämnar av.

Jag är ute efter det alternativ som är billigast, enklast och ger bäst isolering utan att tappa för mycket i takhöjd. Oväntat va? :-)

Mina alternativ:

1. Gjuta EPS-cement (5 cm på högsta punkten och 10 cm på lägsta) och sedan lägga slingorna på cementen för att avsluta med flytspackling. Känns dyrast och jobbigast samt att jag tappar mest takhöjd?

2. Först jämna av golvet med finbetong för att sedan lägga 3 cm cellplastskivor på. Slingorna läggs på cellplasten och sedan flytspacklar man uppe på allt. Känns minst lika jobbigt som alt 1. men billigare och kanske också bättre med cellplastskivor än flytande EPS?

3. Jämna av med flytspackel först, sedan cellplastskivor, slingor och flytspackel igen. Känns klart lättast, men också bra dyrt?

4. Lägga fem centimeter cellplastskivor där fallet är som djupast för att fylla ut det värsta. Sedan jämna av allt med flytspackel för att sedan gå vidare som i alt. 2 och 3. Fördelen med detta borde då vara att det inte går åt så mycket flytspackel. Men kan man göra så?

Vad tror ni? Finns det fler enkla sätt att avjämna? Singel?

Isoleringen på utsidan, dvs under plattan enligt rörmokaren...till att börja med
Men du kanske kan få tips här;
http://www.byggahus.se/bygga/inreda_kallare.htm
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=300

Sen skulle jag kontakta ditt försäkringsbolag och kolla och/eller något byggbolag - båda sitter nog inne med korrekta uppgifter...

Mer saxat från byggahus.se:

Det bästa alternativet är att du gjuter eller flytspacklar på befintlig platta för att jämna av.
Ovanpå denna konstruktion kan du sedan lägga platonmatta, cellplast och ett flytande golv av spånskiva.
Om du istället väljer att regla upp golvet så ska du göra detta ovanpå ett diffusionstätt material eftersom virket inte bör läggas direkt mot betongen som kan leda fukt. Ersätt inte diffusionsspärren med tryckimpregnerat virke eftersom detta kan avge otäck lukt om det blir fuktigt.
Sedan isolerar du mellan reglarna och lägger ett vanligt golv ovanpå. Denna konstruktion kanske har en något kortare livslängd än den med gjutningen.
/Charlotte Andersson

Skulle gå på 1:an.Kanske minst jobb men dyrast
men spar tid.
Och du slipper ha trä i konstruktionen förutom golvet.

MVh Putte

P
Vad säger bruksleverantören om att flytspackla på cellplastskivor? Spontant så känns det lite rappligt som underlag.
Jag tror mer på alt. 1 i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.