4 071 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Måla trägolv
Vi har tänkt måla vårt massiva furugolv med grå golvfärg från Flugger. Golvet är ett Dalaflodagolv som var vitpigmenterat och oljat från början, men med åren har vitpigmentet försvunnit fläckvis.
Tre frågor:
1. Kan man måla med lacknaftabaserad färg direkt på det golvet?
2. Räcker det med målartvätt eller måste man mattslipa också?
3. Behöver man kvistlacka detta 10 år gamla golv?
Lars Selin
Mölndal
Tre frågor:
1. Kan man måla med lacknaftabaserad färg direkt på det golvet?
2. Räcker det med målartvätt eller måste man mattslipa också?
3. Behöver man kvistlacka detta 10 år gamla golv?
Lars Selin
Mölndal
Nähä...!
Då får jag väl svara själv.
Man kan måla direkt på det golvet med oljefärg. Man bör dock målartvätta och mattslipa först. Korn 120 använde jag. Man bör kvistlacka, även om risken för genomslag är minimal.
Jag har alltså målat halva golvet. Får se hur det blir.
Lars Selin
Då får jag väl svara själv.
Man kan måla direkt på det golvet med oljefärg. Man bör dock målartvätta och mattslipa först. Korn 120 använde jag. Man bör kvistlacka, även om risken för genomslag är minimal.
Jag har alltså målat halva golvet. Får se hur det blir.
Lars Selin
Medlem
· Västra Götalands Län
· 7 inlägg
Hej!
Jag vill också måla golv. Har ett originalgolv som är 100 år gammalt. Det är lackat.
Tror du att det räcker med målartvätt och att slipa lite lätt innan? Eller måste man hyra maskin och slipa ner hela golvet?
Vad har du för slags färg? Elastisk? Hur många gånger måste du måla? Efterbehandling?
Lägg gärna upp bilder på hur det blev! =)
/Angelica
Jag vill också måla golv. Har ett originalgolv som är 100 år gammalt. Det är lackat.
Tror du att det räcker med målartvätt och att slipa lite lätt innan? Eller måste man hyra maskin och slipa ner hela golvet?
Vad har du för slags färg? Elastisk? Hur många gånger måste du måla? Efterbehandling?
Lägg gärna upp bilder på hur det blev! =)
/Angelica
Hej Angelica!
Risken med ett lackat trägolv är att det kan vara fernissat. Då måste man ovillkorligen slipa bort allt innan man kan måla över. Jag skulle inte chansa, utan slipa först. I butiken ville de att jag först skulle grundmåla, men det gjorde jag ändå inte. Jag tror inte det behövs.
Jag målade med Fluggers golvfärg, oljefärgen. Den stank i flera dagar. Men det verkar sitta bra nu, även om de menar att det tar veckor innan den genomhärdar. Jag har bara målat halva golvet med två strykningar. Det får nog bli tre innan det räcker. Ska se om jag kan få fram någon bra bild.
MVH
/Lars Selin
Risken med ett lackat trägolv är att det kan vara fernissat. Då måste man ovillkorligen slipa bort allt innan man kan måla över. Jag skulle inte chansa, utan slipa först. I butiken ville de att jag först skulle grundmåla, men det gjorde jag ändå inte. Jag tror inte det behövs.
Jag målade med Fluggers golvfärg, oljefärgen. Den stank i flera dagar. Men det verkar sitta bra nu, även om de menar att det tar veckor innan den genomhärdar. Jag har bara målat halva golvet med två strykningar. Det får nog bli tre innan det räcker. Ska se om jag kan få fram någon bra bild.
MVH
/Lars Selin
Klicka här för att svara