Hej
Har köpt mig ett gammalt hus med ett fint parkettgolv i bl a vardagsrummet...det är väldigt välvårdat och behöver inte slipas...men....på vissa ställen så har det blivit springor mellan parkett bitarna som är lagda tre och tre....vad kan man göra åt det??...
mvh
M

Hur stora är springorna?

Under vintern är det oftast betydligt torrare i luften. Eftersom trä är ett levande mtrl så sväller det när luftfuktigheten ökar. Om springorna inte är alltför stora så är det troligt att du inte har några springor till sommaren.

I
Du nämner inget om det är parkett med bräder eller parkettstav med rutor med fiskbensmonster eller fyrkant. Det första läggs med hela bräder där parketten är limmade på en kärna av trä med spärrade baksida och spontad med not och fals på lång och kortsidan. Det andra med korta stavar med not och fals på lång och kortsidan. Kan vara uppbyggda på samma sätt som brädorna beroende på hur tjocka de är, men kan också vara homogena.

Beroende på typ av parkett blir svaret olika.

Parkettbrädor går isär i fogarna mellan bräderna när de torkat eller av rörelse i underlaget. Där är det enklast att (varsamt) bryta upp parketten från närmsta vägg och till springan/-orna och lägga om den. Då kan du behöva fräscha upp spont och not med fräs för att få bort limrester före tillbakaläggningen.

Parkettbrädorna kan vara fastspikade med trådspik i bjälkarna (som man gjorde förr) och då finns risk för att bryta sönder sponten. Men det har egentligen ingen betydelse om det ryker bort en decimeter på var sida om spiken. Du tjänar på att inte spika fast den på nytt utan limma i noten och låta det ligga löslagt så att det kan röra sig efter tenmperaturväxlingarna. Därför ska det också vara mints 5 mm springa vid väggar och andra fasta föremål.

Är det få och stora springor och du inte vill bryta upp hela kan du antingen såga upp fogarna med en wobblande klinga i cirkelsåger ner till fjäderns början och sen klämma i en list, gärna i annat träslag så att det avviker från golvet. (Då får du ett skeppsgolv som resultat.)

Är det parkettstav går det sällan att göra på annat sätt än att plocka upp staven och lägga om hela golvet. Då ligger den antagligen på en lumppapp på undergolv av trä eller trätong (betong med inblandning av sågspån) och är spikad i det med små dyckert. Därför rätt lätt att ta upp.

Lånar tråden lite då jag ser att det finns någon som stött på detta med betong uppblandad med sågspån.

Jag har ett sådant golv i min ena lägenhet och funderar om det är så pass mkt spån i det att man kan skruva ett furugolv eller om jag skall lägga det flytande. jag drog ner en av Dala-Flodas golvskruvar i betong-spånet och den drog så in i bomben men jag lutar iaf åt att limma och lägga flytande. Vad tror du imported_Byggaren, går det att skruva eller är det limma som gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.