Bakgrundsfakta:
Friköpt kedjehus 118 m2
Byggt 2006
Ca 100 m2 ekparkett skulle funnits i huset.

Den byggfirma som byggde vårt område la av misstag(?) in ekfanér istället för ekparkett i alla hus. Detta har nu uppdagats och byggfirman har följande erbjudande:

1. De byter ut golvet på bottenplan till rätt golv utan kostnad.
2. De ger oss en ersättning på 11 000 kr för övervåningen men gör inget med golven där.

Vi har golvvärme på hela nedervåningen och fanéren ser riktigt risig ut så att det ska bytas på nedervåningen är solklart. Men är verkligen 11 000 kr en skälig ersättning för övervåningen på ca 50 m2? Jag tycker personligen det låter väldigt lågt. Det golv de ska lägga in kostar ca 350kr per m2 men sedan slipper de ju en jäkla massa jobb med att flytta ut våra saker, bryta bort det gamla golvet och lägga in det nya golvet osv.

Ska vi bara acceptera 11 000 kr eller ska man gå vidare?

Försök att gå samman flera grannar med ett enat krav.

Det är väl rimligt att de ger er ett erbjudande i stil med antingen pengar, eller vi byter ut allt.

11000:- är bra pengar att ha men jag hade nog valt ett nytt golv på ovanvåningen annars går man bara och retar sig senare.
Anders

P
Jag hade krävt nya golv i samtliga rum. Tveklöst.

11.000 spänn kan locka idag, men det räcker inte långt när golven har blivit slitna och behöver bytas. Ett parkettgolv kan ni ju alltid slipa om ett par gånger.

Hemmakatten
Jag skulle också kräva nya golv i övervåningen. Som kund/konsument har ni ingen skyldighet att acceptera annat än det ni beställt.

Jag hade krävt 20.000 kr eller så får dom fixa allt till rätta, och det innebär kontainer att slänga i, ny parkett, bära möbler, lägga in.
Detta baserat på att ni accepterar hur golvet där uppe ser ut.

Tror dom köper in det för ca 180-200 per kvm som ger ca 9-10.000kr för 50 kvm.
Sen ca 24 timmar´s jobb med allt á 200 kr/tim ( den anställdes kostnad ) ca 4.800 kr
Kontainer kanske 3.000 kr.

Så 17-18.000 kr är deras faktiska kostnad, men ska du få detta gjort i efterhand så pratar vi säkert om ca 35.000 kr.

Sen tycker jag också att en "allmän" kompensation om 5.000 kr bör utgå till er för ni fått felaktig/tidskrävande försening med inflyttningen.

Mvh jawen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.