Har googlat till förbannelse, mailat BKR.se m.m. för att försöka få svar på följande fråga:

Ska lägga klinkers i köket, min byggare som även ska lägga ett nivellgolv i köket påstår att att det går att göra på följande vis;

* regla nivellgolvet med C/C 300 mm
* skruva 22mm golvspånskiva
* prima, fixa och foga direkt mot spånskivan.

Går det att göra på detta vis, mot några regler? hur stor är risken att fogarna spricker?

De flesta skriker högt när dessa frågor ställs att det är totalförbjudet att fixa/foga mot ett underliggande material som inte är dött / dödat med gips/skivor/flytspackel annars spricker det, jag har själv de tankarna, men dock vet jag inte vad dagens fix/fog kemikalier går för, har t.ex. läst lite om t.ex. Ardex 48 högflex fix och de påstår iallafall på hemsidan att det funkar med ovanstående förhållanden.

P
bumling skrev:
Ardex 48 högflex fix och de påstår iallafall på hemsidan att det funkar med ovanstående förhållanden.
Där har du ju svaret på din fråga?

Ja, S48 klarar det. Men det är svindyrt och brinner väldigt snabbt. Jag hade flytspacklat eller lagt en golvgips först.

Varför behöver du nivellgolv?

jon_h: , kortfattat så ska husets alla golv ersättas av nivellgolv då markfukt under åren orsakat luktproblem/mögel i nuvarande bjälklag som består av uppdiktade reglar med träklots som ligger an rakt mot betongen (jo då ett 70-tals hus).

Visst har jag ett svar från ardex, men ett ganska partiskt sådant. Undrade mest här om någon hade testat och hade erfarenheter
av att göra enligt ovanstående metoder med liknande produkter.

Ardex har oerhört bra, men dyra, produkter, och har stenkoll på vad de sysslar med i allmänhet. Säger Ardex att S48 funkar på golvspån c/c 300, så gör det det. :)

Därmed inte sagt att jag valt den konstruktionen, som sagt, om det inte finns särskilda skäl, till exempel bygghöjden.

Just bygghöjden spelar roll här då påtänkt klinkers gränsar mot ett furugolv som kommer ligga i köket, klinkers ska bara ligga under/framför diskbänk.
..iallafall då kanske man vågar då:)

Det tycker jag. Du har ju säkerheten i att både materialleverantören och din entreprenör godkänner detta. Om han använder Ardex grejer, eller annat material som är godkänt av leverantören för detta ändamål.

Se till att även fogen är flexibel och klarar detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.