Byggahus.se

Ta bort limmad matta

1. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem
    Hej

Håller på att to bort en limmad plastmatta på ett betonggolv i källaren. Ska lägga Platon och trägolv istället.

Mitt problem - När jag rev upp mattan så blev det lixom fibrer och ludd som satt kvar på golvet. Hyrde en maksin som som skulle fixa detta. Det var en lågvarvig golv slip, fast slipskivan hade 4 mindre rotorer eller vad det heter. Hur som helst denna maskin tog bort det alra mesta men där finns fortfarande en hel del limrester kvar på golvet och de *sitter som berget*. Har användt handkraft och en färgsrapa och känner att detta kommer att ta flera dagar då golvet är 7*4 meter.

Jag har tre frågor:
    > Finns det någon annan maskin för detta ändamål
    > Kan man använda lösningsmedel (fast då blir man väl groggy)
    > Hur rent bör det vara. Jag har golvet 80% betongrent. Det finns fläckar där det sitter limrester kvar. De är väl ca 0,5 mm

Tips någon?

/NiB

2. M
    Medlem · Norrbotten · 11 inlägg

Mr_Chet

Medlem
    Väldigt gammal post men jag har exakt samma frågor!

Rivit ut en 50 år gammal matta som satt helt löst i de flesta rummen, dock så blev det just fibrer och ludd som satt kvar på betongbolvet då mattan var utriven i 2 av rummen. Skrapat lite med kofoten och det går väl bort relativt enkelt om man lägger lite kraft på den, men skulle ta en jäkla lång tid att göra klart med hjälp av bara kofoten.

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Handsaneringsfräs, eller handslipmaskin typ "Flex" med limskiva löser detta enkelt.

4. Z
    Medlem · Östergötland · 3 inlägg

zezam

Medlem
    Avslutade just kvällens arbete med att ta bort plastmattan i hallen då vi ska lägga klinker där i helgen.
    Provade lite olika sätt att få bort limmet då det satt kvar då jag slet bort remsor av mattan. Testade med att samtidigt då jag drog bort remsan använde jag en fönsterskrapa som jag köpte billigt på clas ohlson. Det gick mycket lättare än att använda en spackelspade som många rekomenderade. Nu kanske jag hade tur men det är klart värt att prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.