Hej

Håller på och skall renovera vår entré samt våra badrum och tänkte bl a att vi skulle ha marmor på golven. Har nu hittat en leverantör som verkar väldigt prisvärd, men jag vet ännu inget om deras kvalité. Någon som har erfarenhet av att handla från Marmorfabriken?

mvh

Hej igen

Har nu själv handlat av dem och är kanonnöjd med både pris, service och produkter! :p

Tack för att du svarade dig själv!
Jag skulle precis putta upp tråden för att jag själv är intresserad av att handla av dem.

Vad blev det för sort för er?
Kan man ha slipad marmor som badrumsgolv? Halkigt?
Den bruna på deras sida är ju underbar... Vill ha!

Varifrån kommer marmorn? Under vilka förhållanden har den brutits? Jag hittar inget om varifrån den har importerats (har ingen lust att köpa om arbetarna får stenlunga....)

Ser att jag inte svarat på detta , sorry :(

Vad gäller ursprung och metod så står det följande på hemsidan:

"Marmorn kommer från Kina. Just marmorplattor kräver inte en enorm mängd av bearbetning vilket gör att det är den stenprodukt som minst påverkar arbetsmiljön för medarbetare i fabriken. Mer avancerade produkter ger mer fint stendamm etc.
Det är samma bearbetning för framtagande av marmorplattor som görs vare sig det är fabriker i Italien, Turkiet, Spanien eller Kina."

Vi har köpt 3 olika sorter; "carrarra", "emparador" samt "gråmelerad". De 2 sistnämnda är grymt snyygga...

Ett par tips:

"Carrarran" är rätt spröd att arbeta med, men väl på plats så är den tålig. (enligt våra plattläggare)
Den "gråmelerade" och "emparador" är det mycket "liv" i (vilket vi ville ha). Det kan skillja en del mellan olika plattor, men öppnar man några paket åt gången och fördelar ut dem så kan man fördela ut de som skiljer sig mer och då "syns" de inte på samma sätt...

Hoppas svaret kan vara till hjälp. Bättre sent än aldrig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.