Hej alla.
Har gjutit en ny betongplatta och ska lägga in någon form av trägolv över detta. Jag har koll på att man ska ha åldersbeständig plast med överlapp under, men sedan har jag lite funderingar kring det jag läst.
1) Man rekommenderar ett tunnare golv, tex. 8 mm's fanérad skiva istället för 15 mm parkett för att det isolerar mindre. Men alvarligt, spelar dessa 6 mm trä så stor roll? Var tar värmen vägen istället, genom 250mm cellplast neråt? Jag förstår att det påverkar, men om man skulle räkna om förlusten i kronor blir inte det försumbart?
2) Lite av samma frågeställning här. Man rekommenderar lumppapp under golvet istället för foam då det isolerar mindre. Golv på papp känns hårdare och det vill jag undvika. Om dessa 3 mm är avgörande borde jag kunna öka på isoleringen under med 10 mm. Men jag undrar om det inte egentligen är försumbart.
3) Underlagsfoam/åldersbeständig plast. Trodde faktiskt att de flesta plastfolier/foamer var åldersbeständiga. Har svårt att se dessa förmultna innan golvet ska bytas ut:

Har sett att Kährs mfl har foam som duger som fuktspärr under golvet. Men hur är det med andra leverantörers foam, t.ex. Byggmaxs?
Hur har ni gjort?