Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golvspån på c/c 720

1. G
    Medlem · Västra Götaland · 18 inlägg

GöranSbo

Medlem
    Jag vill lägga 22 mm golvspån i mitt gamla hus. Efter en hel del tänk om hur det kunde bli med golvet tog vi helt bort det gamla böljande furugolvet byggt i 27 x 95 mm. Nu ser jag reglarna, lite skeva och så, men OK. Jag antar att jag kan skuva och limma nya rakare reglar på båda sidor av de ursprungliga. Detta skall då ge mig ett nästan vågrätt golv utan svackor. Nu är det inte precis c/c 600 utan mera c/c 720 och om jag lägger 45 mm på varje sida får jag c/c 630. Jag tänker att spånskiva vore bra, men ser överallt att tillverkaren säger max c-/ 600. Absolut max! Jag skulle få omväxlande c-c 630 ock c-c 110!
    Vågar jag nu lägga golspån i mitt 8 m2 kök? Ellar vad annars? Vi är trötta på furugolv och vill ha något annat, vi har kollat in massiva golv men de är bara 20 mm om de inte är fur.
    GöranSbo

2. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Om du har 600 eller 630 spelar väl ingen större roll. Jag har tex lagt golvspånskiva som en gång uppe på vinden, mellan takstolarna. Där blir det ju cc 1200. Det går förvisso att gå på utan att det rasar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.