2 299 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Trägolv före eller efter sparksocklar?
Funderar i vilken ordning man ska lägga sockel och trägolvet 15mm.
Alt 1. Är det bättre att sticka in golvet en bit innan för garderober och köksinredning sedan sätta sockel mellan trägolv och skåp.
Alt 2. Sätta sockel mellan spånskiva och skåp sedan lägga trägolvet mot sparksockeln.
/ Athena
Alt 1. Är det bättre att sticka in golvet en bit innan för garderober och köksinredning sedan sätta sockel mellan trägolv och skåp.
Alt 2. Sätta sockel mellan spånskiva och skåp sedan lägga trägolvet mot sparksockeln.
/ Athena
Alt 1 är att föredra. Antar att du lägger trägolvet flytande (ej fastsatt i underlaget) och då ska du ha lämna en glipa på 5-10 mm runt golvet. Skulle sockeln redan vara på plats skulle du få denna glipa framför sockeln.
Jo vi kommer att lägga det flytande. Är sockeln redan på plats så måste det till en lista framanför sockeln för att täcka den glipan.
Men samtidigt om jag sticker in golvet under skåpen och sedan sätter fast sockeln i golvet så är det ju inte riktigt flytande där längre. Har inte bestämt om vi ska köra på IKEA ben och sockel eller om vi ska köpa en sockel som man skruvar i golv och skåp.
Men jag har rent ingen aning om hur man gör.
/ Athena
Men samtidigt om jag sticker in golvet under skåpen och sedan sätter fast sockeln i golvet så är det ju inte riktigt flytande där längre. Har inte bestämt om vi ska köra på IKEA ben och sockel eller om vi ska köpa en sockel som man skruvar i golv och skåp.
Men jag har rent ingen aning om hur man gör.
/ Athena
Verkar väl ganska vettigt, tror att det blir att göra så.
Någon som provat klippsen som man sätter på överkanten av sockeln. Man sätter alltså in sockeln mot golvet och på rätt djup från framkant skåp sedan viker man in överkanten på sockeln då ska klippset klämma fast sockeln.
/ Athena
Någon som provat klippsen som man sätter på överkanten av sockeln. Man sätter alltså in sockeln mot golvet och på rätt djup från framkant skåp sedan viker man in överkanten på sockeln då ska klippset klämma fast sockeln.
/ Athena
om det e dom jag tänker på e dom av metall va?athena skrev:
ej snygga att sätta vid gavlarna då dom sticker ut men under går bra.
man sätter vita clips lr clips runt foten som nyper runt benet.
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara