Jag har lagt nytt trägolv i hallen uppe och nere. Nu är problemet trappan. Där ligger en gammal röd plastmatta limmad direkt på trappstegen. Jag vet inte vad det är för slags matta (svärfar kallar den plastfilt), men när jag drar i den delar den på sig och lämnar ett tjockt ludd på stegen. Vad gör jag? Helst vill jag behålla den gamla trappan så intakt som möjligt och lacka/olja den, Finns det något sätt att lösa det gamla limmet? Eller blir det till att skrapa och slipa? Renoveringssteg är inte aktuellt.

Jag har precis tagit bort en ful orangebrun matta från min trapp, Efter att mattan var borta har jag fått skrapa hela trappen för eftersom det var kvar restmaterial. Under detta har jag ett tjockt lager med lim. Hade från början tänk göra det lätt och bara lägga på en ny matta men idag kunde jag inte låta bli att slipa bort en del av limmet på ett steg och såg att träet var riktigt fint därunder. Testa limlösande medel det ska jag göra i morgon om inte det funkar så blir det slipen ett antal timmar. En smidig slip och grovt papper underlättar jobbet rejält.

ok, berätta hur det gick med medlet när du provat

Köpte en limtvätt som heter Casco på K-rauta idag. Den fungerade riktigt bra i min trappa men jag har förstått att olika lim kräver olika medel. Är en hel del kvar som har gått in i träet så jag kommer få alipa i en evighet ändå. Men det känns som att det är värt det för att få en riktig trätrapp som dessutom är en del av det gamla i huset.

• Gilla
manpmanp
  • Laddar…
Frestande, men det är mycket pengar. Testar limtvätt, får jag inte trappan snygg nog att lacka så målar jag den istället.

Du kan väl hyra en? Googla hyra lackfräs så hittar du en uthyrare i närheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.