Hej
Jag har lagt in spårade golvspånskivor 22mm med vattenburen värme uponor 17. Det ligger på bjälklaget c-c 60.
På detta tänker jag lägga golvgips och sedan klinker(det är en hall)
Ska gipset hellimmas eller räcker stränglimmas? Vill bara lägga 1 lager gips för bygghöjd. Tillräckligt så?

Tips mottages tacksamt
 
Hej, flytspackla det med bostik S21,gipsflyt, godkänt för golvvärme i skikt till 20mm.
Då kan du själv styra höjden.
 
Hej

Har nästan samma fråga som dig, men vill helst inte flyta. Har aldrig gjort det och det rör sig om ca 30 kvm. därför vore det smidigt med ett lager gips, om det räcker???

Detta är mitt utgångsläge! Har ändrat från furugolv till att lägga klinker 60x60cm.

Räcker det med ett lager golvgips??

Tack
/Johan
 
  • Golv kök matrum1.jpg
Redigerat:
golvis skrev:
Hej, flytspackla det med bostik S21,gipsflyt, godkänt för golvvärme i skikt till 20mm.
Då kan du själv styra höjden.

Behöver man inte armera eller något sånt? för jag har ett gammal trägolv men jag vill bara flyta 6-7 mm. Går det?
 
om du har ett gammalt trägolv så ska du flyta med ett fiber armerat flytspackel. du bör armera och spackla ca 20mm för att slippa foga om golvet en gång i halvåret...
 
även med Bostiks S21?
 
om du ska läga gips på spånskiva så bör du hel limma, det gör du bäst med klinker fix.. men för att uppnå bästa resultat och vara på den säkra sidan så hade jag flytspacklat. flytspacklet leder golvvärmen mycket bättre också!
 
med bostic s21 så vet jag inte men jag arbetar som plattsättare ock har arbetat som golvavjämnare och arbetar med finjas, maxits och höganäas produkter och alla ger samma beskrivning..
 
Jag har inte svaret på din fråga men jag sitter i samma position som du. Vi ska också ha klinkers i hallen.

Vi har funderat på ett uponor system där man har slingorna nedsänkt mellan bjälkarna, sedan skruvas/limmas ett lager golvgips och ett ytterligare hel limmas ovanpå det den första plattan golvgips, borde ge styvheten som behövs för klinkers. Enda problemet blir då att värmen ska gå igenom 2 lager gips...
 
Tjena
Tack för alla svar o diskussioner.
Jag gjorde som beskrivet, la ett lager gips o hellimmade det på golvspånskiva, som man skulle stryka med ett lager primer först. Därefter klinker.
Värmen från golvvärmeslingorna känns bra genom spån- och gipsskivor.
 
Jag la in klinker i kök+hall nu vid renovering och då reglade jag upp extra till cc30 med hjälp av balkskor sen la jag roth golvplåtar i gles (28x70) och sen skruvade jag 1 lager golvgips på det. Det blev stadigt som fan och jag har inte märkt av några sprickor etc. Värmen känns mycket bra genom 1 lager gips+klinker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.