951 läst ·
2 svar
951 läst
2 svar
trägolv!
Äntligen kommit så långt att det är dags att lägga golvet!
Vi skulle vilja ha ett mörkt plankgolv. Det ska gå ihop med stengolvet i kök/hall och behöver därmed vara minst 25mm tjockt på nedanvåningen. På ovanvåningen behöver det inte vara lika tjockt.
Vet att det har skrivits en del om detta innan men jag är intresserad av att höra folks förslag.
Att köpa ett ek-golv blir på tok för dyrt.
Blivit rek att köpa furugolv och betsa/lacka för att få en mörkare färg, är det en bra idé?
Tar tacksamt emot tips och länkar om bra (och billiga
) plankgolv.
Vi skulle vilja ha ett mörkt plankgolv. Det ska gå ihop med stengolvet i kök/hall och behöver därmed vara minst 25mm tjockt på nedanvåningen. På ovanvåningen behöver det inte vara lika tjockt.
Vet att det har skrivits en del om detta innan men jag är intresserad av att höra folks förslag.
Att köpa ett ek-golv blir på tok för dyrt.
Blivit rek att köpa furugolv och betsa/lacka för att få en mörkare färg, är det en bra idé?
Tar tacksamt emot tips och länkar om bra (och billiga
Byggmax har ju sitt furugolv på 25 mm. Det är billigt, kommer inte ihåg vad det kostar per kvadrat men det finns ju uppgift på deras hemsida. Har lagt in detta i min nya farstu och jag är helnöjd, det är ju mjukt så man får vara försiktig så man inte tappar hårda saker på det för då blir det märken, men det är ju generellt för furu och inte för just byggmax furugolv.
Det dom säljer är ju av kvalitet B och kan ha ganska länga sprickor i ändarna. Ska man lägga golv i ett litet rum så är det ju lugnt men om man behöver skarva brädorna kan det bli ett problem.
Annars är ett tips att kolla upp mindre hyvlerier, dom brukar vara billigare än man tror.
Det dom säljer är ju av kvalitet B och kan ha ganska länga sprickor i ändarna. Ska man lägga golv i ett litet rum så är det ju lugnt men om man behöver skarva brädorna kan det bli ett problem.
Annars är ett tips att kolla upp mindre hyvlerier, dom brukar vara billigare än man tror.
Ska du lägga direkt på reglar?? Annars kan du ju lägga en skiva emellan för att komma i nivå för parkett.
Klicka här för att svara