Hej!
Jag vill lägga in furugolv i min 32 kvm bottenvåningslägenhet. I nuläget ligger det laminat i lägenheten. Jag undrar om jag kan lägga furu dirket på laminatgolvet och skruva i det? Vill få en gammal sekelskifteskänsla på golvet. Någon som har några rekommendationer, vad för golv, hur att lägga, samt hur jag ska tänka kring olja/såpa/luta? Vill ha ett ljust golv i vitaktig ton, men vill inte måla eller lacka. Tacksam för alla svar.

Du kan inte skruva furugolvet i bara laminatet. Det är rätt stora krafter i ett plankgolv över året, så de måste dras ordentligt i en träregel. Bäst att riva upp laminatet för att kolla vad som finns under. Glöm ej lumppapp direkt under plankorna. Limma ALDRIG om du skruvar eller spikar golvet.

Angående ytbehandling finns det femtielva tidigare trådar och åsikter om hur man får till ett "snyggt" golv. Färdigbehandlat är också ett alternativ och knappt dyrare än obehandlat.

Tack för svaret! Läste på Basecos hemsida att man kan fästa trägolv i plywood, borde inte laminat funka lika bra? Förstår att det bästa är att slita ut det befintliga golvet och regla ovan betongen, men en hel del extra jobb som jag helst skulle vilja undvika. Vad menar du ska hända om man fäster golvet i laminatet? Att träet rör sig sker ju oavsett om det fästs i laminat eller reglar.

Jo_jojo skrev:
Tack för svaret! Läste på Basecos hemsida att man kan fästa trägolv i plywood, borde inte laminat funka lika bra? Förstår att det bästa är att slita ut det befintliga golvet och regla ovan betongen, men en hel del extra jobb som jag helst skulle vilja undvika. Vad menar du ska hända om man fäster golvet i laminatet? Att träet rör sig sker ju oavsett om det fästs i laminat eller reglar.
Laminatgolv sitter med största sannolikhet inte fast i underlaget utan flyter ovanpå.

En fundering till följd av detta. Vad kan hända med laminatgolvet om furugolv skruvas fast i det? Skruvar ju i golvplanka för golvplanka och även om en golvplanka rör sig är den ju åtskild och opåverkad av bredvidligganda golvplanka. Om det är så känns det som att det ska funka med ett laminatgolv. Hur exakt annars kommer det att kunna påverka govet negativt? Tack för dina tip!

Jo_jojo skrev:
En fundering till följd av detta. Vad kan hända med laminatgolvet om furugolv skruvas fast i det? Skruvar ju i golvplanka för golvplanka och även om en golvplanka rör sig är den ju åtskild och opåverkad av bredvidligganda golvplanka. Om det är så känns det som att det ska funka med ett laminatgolv. Hur exakt annars kommer det att kunna påverka govet negativt? Tack för dina tip!
laminat är inget annat än hårdpressad papp och dom 7 mm tjocka skivor får du inte en enda skruv att sitta i såvida du inte har ett undergolv i trä under laminatet.

bort med laminatgolvet och gör de ordentligt från början, Annars får du säkerligen problem senare och ångrar dig

Okej, nu har jag fått klart att laminatet ska bort:) Då återstår tre alternativ, lägga direkt på betong, lägga på plywood eller regla och lägga på det. För att få den rätta känslan vill jag skruva golvet, detta oavsett vilket av de tre alternativen jag väljer. Någon som har några förslag, vad ger bäst resultat och vad är mest tids- och priseffektivt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.