Jag håller på med renovering av ett äldre hus med timmerväggar och timmerstomme i golvet. Att det är gammalt och snett har jag räknat med, det hamnar under kategorin charm.
Jag har rivit upp det gamla laminatgolvet. Under det fanns det golvgips med urfrästa spår för golvvärme - allt det har jag rivit upp också. Under gipset finns nu 22mm golvspån med diverse fyllningar med nåt flytspackel. Spacklet är så dåligt att det spricker bara man blåser på det.
Ok, nu står jag där med golvspånet som är mer än lovligt ojämnt. Att det lutar åt endera hållet kan jag leva med, men jag vill inte ha svackor. Min plan är att lägga massivt furugolv direkt på spånet med lumppapp emellan. Under spånet finns reglar fästat i timmerstommen, 30 cm mineralullsisolering och vindväv. Längst ned mot marken finns Triofol-plast. Grunden är välventilerad och torr - det har jag kollat i andra rum.
Jag vill på något sätt fylla svackorna med något flytande som, efter att det stelnat, går att skruva i. Vanligt mineralbaserat flytspackel är alltså inget alternativ. I andra hand kan jag tänka mig att bygga svackorna med plyfa/masonit och kila upp furugolvet planka för planka. Jag har ingen lust att riva upp ned till grunden och regla om.
Finns det nåt flytande fyllnadsmaterial som lämpar sig? Tänk er typ nåt lim med sågspån i. Flytande spånplatta liksom. Finns det nåt sånt, eller har ni andra förslag på vad jag ska göra.