Ska lägga in parkettgolv i hall och kök.
Har rivit dän den gamla plastmattan och kvar är nu betonggolvet och fläckvis lite gamla limrester, inte mycket att tala om.
Ska man lägga in någon fuktspärr ovanför betonggolvet och sedan lumpapp eller vad tycker ni? Betonggolvet är i en lägenhet från tidigt 70 tal.
Har också ett litet problem, då det på en liten yta av cirka 20 centimeter * 40 centimeter så sluttar golvet cirka en centimeter, max. Räcker det att lägga dit någon liten plastmatta bit vid golvläggning eller ska man flytspackla den lilla ytan? Svårt?
Tack på förhand.
Har rivit dän den gamla plastmattan och kvar är nu betonggolvet och fläckvis lite gamla limrester, inte mycket att tala om.
Ska man lägga in någon fuktspärr ovanför betonggolvet och sedan lumpapp eller vad tycker ni? Betonggolvet är i en lägenhet från tidigt 70 tal.
Har också ett litet problem, då det på en liten yta av cirka 20 centimeter * 40 centimeter så sluttar golvet cirka en centimeter, max. Räcker det att lägga dit någon liten plastmatta bit vid golvläggning eller ska man flytspackla den lilla ytan? Svårt?
Tack på förhand.
Du behöver inte nödvändigtvis använda flytspackel. Husfix eller liknande går bra. Det är ju så liten yta det handlar om. Att jämna ut med matta tror jag kan vara svårt att få bra. Det finns stor risk att parkettgolvet knarrar då.
Man brukar lägga fuktskyddsplast (med ihoptejpade skarvar) under lumppappen, men är lägenheten högre än markplan och det känns torrt är det nog inget måste. Har du golvvärme så ska du inte använda plast.
Man brukar lägga fuktskyddsplast (med ihoptejpade skarvar) under lumppappen, men är lägenheten högre än markplan och det känns torrt är det nog inget måste. Har du golvvärme så ska du inte använda plast.
Tack för svaret.
Lägenheten ligger inte på markplan utan en trappa upp så då ska inte plasten inte behövas.
Gjorde en enkel skiss så kanske det blir lite enklare att förstå.
Det svarta är precis innanför dörren och där är det tänkt att bli klinkers, det röda precis till höger från ingången sett så är det sluttningen.
Vad tror ni?
Lägenheten ligger inte på markplan utan en trappa upp så då ska inte plasten inte behövas.
Gjorde en enkel skiss så kanske det blir lite enklare att förstå.
Det svarta är precis innanför dörren och där är det tänkt att bli klinkers, det röda precis till höger från ingången sett så är det sluttningen.
Vad tror ni?
Klicka här för att svara
