Hej Har nu rivit ut mitt källargolv då besiktningsmannen sa att det var fukt och mikrobiell lukt innan vårt husköp. Det var ingjutna träreglar i betongen, träreglar på det, golvspånskiva och sen plastmatta. Har rivit ut detta och under allt så var det hur torrt och fint som helst. Mesta lukten var mellan plastmattan och spånskivan. Källaren har nu fått stå och "torka" och nu ska byggandet av det nya golvet påbörjas. En byggare var förbi och berättade hur de löste sådana källargolv på alla ställen de var på. De la ut åldersbeständig plast mot betongen, ovanpå detta använde de träreglar som de kilade upp med plastkilar, sen spånskiva och valfritt golv på detta. Vad tror ni om den lösningen? Cellplast eller gullfiber som isolering under golvet? Måste man "sanera" med nått medel typ Boracol? Tacksam för all hjälp. :)

Tyresö
För mej låter det som att träregeln kommer att nöta sönder plasten mot betonggolvet - jag har aldrig hört att man gör på det viset. Själv skulle jag inte lita på den metoden. Däremot skulle jag använda platonmatta och isolera ovanpå den med frigolit.

Hej

Blev en annan lösning.

La ut åldersbeständig plast och sen reglade upp med träreglar. Fäste reglarna i ordentliga stålvinklar som jag skruvat fast i betongplattan med expanderskruv. Skruvade fast reglarna och under dessa satte jag även plastkilar så att reglarna blev stabila både i sidled och höjdled. Blev ett lyckat resultat och har en luftspalt på två cm mellan betongplattan och trät. nu ligger reglarna och torkar till sig och sen skall jag hänga upp antingen cellplast eller gullfiber i luften med träribbor så att jag behåller en fin luftspalt. På detta blir det antingen ett köpt furugolv eller så skulle svärfar, med egen sågfirma, hyvla ett fint golv åt oss.

Billigt och tror det kommer fungera alldeles utmärkt i vår torra källare. Har just nu en relativ fuktighet på 20 %.

Lycka till.

hur cirkulerar/ ventilerar du ut luften i golvet då?

Har ventilerade lister och skulle det behövas i framtiden får man väl sätta in två tre datorfläktar som man sätter fuktighetsstyrning på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.