Hej,

Vi ska sätta upp klickgolv på en vägg som á fond modell.

Huset är byggt i tegel och lekablock som innerväggar mot utsidan.

Tänkte sätta mdf remsor som distans mot väggen, sen limma klickgolvet med Konstruktionslim PL600 Wmax.

Ska man sätta fuktspärr i form av plast mellan vägg och reglar eller andas det på ett bra sätt i alla fall?

Golvlisterna man tog bort som satt fast med spik i stenen var ganska rostiga på en del ställen.

Så viss fukt blir det säkert med åren (normalt)

I samma rum 2:a våningen ska vi lägga samma klickgolv på betonggolvet, nu låg det papp gammal plastmatta och en heltäckningsmatta.

Räcker det med ett lager foam mot betongen och sen lägga ut klickgolvet? Borde inte behövas någon fuktspärr på ett mellanplan?

Tacksam för respons :)

• IMAG0041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte var plast i väggen innan hade jag inte satt dit det efteråt. Plast på golv är bara intressant om det är golvvärme, eller plattan i vissa fall. I mellanbjälklag så räcker det med lumppapp, men det beror lite på hur ojämt det är.

Ok, jag tror inte det behövs, men ville kolla runt lite.

Om man snackar långsiktigt kan det vara lämpligt att sätta gips eller gips remsor som distans mellan vägg och klickgolvet?

Gips är ett dött material men hur blir det med hållfastheten om man sätter 80mm remsor gentemot hela skivor och limmar golvet mot dessa?

Inte gips som remsor, då hänger golvet bara i pappen, hade det varit hela gipsskivor så hade det funkat. Sätt istället spikläkt 30cc(eller 60 om det är 14mm parkett), finns i lite olika tjocklekar från 10mm och uppåt, då får du plats med lite eldragning bakom också.

Blev himla bra, jag var lite skeptisk till en början men nu stortrivs jag i verkstan ;)

Har skruvat och limmat fondväggen, att bara limma den skulle ta för lång tid. Plus att man måste banka en hel del när golvet ska i varandra. Bakom sitter det mdf remsor om ca 80mm utlagda på ca 1000mm cc, pluggat och limmat även dessa.

Vad tycker ni?

• DSC_1429.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1422.jpg
    Skapa konto
Det där blev ju riktigt coolt!

Ta gärna en närbild på hur du har skruvat :)

Jag gillar golv på vägg stenhårt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.