Hejsan

För två år sedan så slipade jag om ett 50-tals parkettgolv, då det var väldigt slitet så försvann det mycket slityta, och jag skulle uppskatta att jag har 2-3mm kvar. Golvet lackades med vattenbaserad golvlack.

Till problemet: Efter lackningen (började nog iofs långt innan också, men jag hade nyss flyttat in) så har fler och fler av parkettbitarna börjat lossna, och glappar när man går på dem. Det är så att det känns om man går i strumplästen. Hur åtgärdar jag detta? Jag försökte köra en fusklösning med små nubb i hörnen på en ruta, men de har nu lossat.

Ska man bryta upp de lösa plattorna och limma under, eller kan man kanske borra små hål och limma i, för att sedan fylla på med plastiskt trä? Hade ju varit kul om man slapp slipa och lacka om de lösa bitarna, men det antar jag finns risk för att det behövs oavsett hur man gör med problemet.

Golvet kan beskrivas som 2st 30x7,5cm bitar följt av 2st 15x7,5cm bitar på tvären. Det är mest de korta bitarna som lossnat, men även halva stora bitar sitter också lösa.

• 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 010.jpg
    Skapa konto
  • 002.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hej Edvuld!
Hittade du någon lösning på ditt problem?
Jag har samma problem med min parkett, om du hittade en lösning får du gärna berätta. :)
Hälsningar
Cia

Hej

Tyvärr hittade jag ingen vettig lösning, och har flyttat därifrån nu.

Jag testade att bryta upp de skikt som lossnat, limma under och sen trycka dit dem igen. Det blir ojämnt så då måste man slipa om golvet, eller iaf de bitarna, och sedan lacka om, blev inte så jättebra. Kan nog bli mycket bättre om man slipar om hela golvet, men det är ju inte säkert.

Jag testade även att dra i väldigt små spik i skarvarna för att hålla plattorna på plats, och det fungerade ett tag, men rätt som det var så hade en platta krypet upp igen och lossat från spikens minimala skalle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.