Ska lägga T2blå-10 och sedan klinker ovanpå. (toalettutrymme samt en liten hall)

Nu är det brädgolv, men masonit ovanpå det, och slutligen plastrutor överst.
Min fråga är hur man lättast gör förarbetet inför elektrikerns läggning av slingan.

Räcker det att riva bort plastrutorna, och lägga slingan direkt på masoniten, och sedan avjämningsmassan direkt på det?

Eller bör man ta bort masoniten också, lägga ett lager avjämningsmassa för att sedan lägga slingan på den, och sedan ny avjämningsmassa?

Eftersom det är toaletutrymme så antar jag att det är godkänt att lägga golvgips som man kan fästa slingan på(?).
Vill dock helst inte ha gips då det nog bygger för mkt.

Undrar med när jag kan rolla ut fuktspärren, ska man göra det under slingan & avjämningsmassan, eller kan man göra det ovanpå slingan och avjämningsmassan så fuktspärren kommer direkt under fixen och klinkern?

uppdatering.
Får inte flyta på masonit läste jag.

Dessutom läste jag att golv i toalettutrymme är zon 1, och det får inte anv vanlig gips. Problem med höjden om jag måste ha badrumsgips då det blir för högt. Tänkte anv 6mm gips på brädgolvet.

Har nu kontrollerat och under brädgolvet så är det gjutet, sen oisolerat i ca
100mm upp till brädgolvet.
Jag antar att det inte hjälper mig att få¨anv 6mm gips?
Tack på förhand
Ngn som har koll på nya reglerna får gärna förtydliga för mig.

Gipsen kan du glömma helt, det finns ingen som är lämplig. 6mm är inte ok på golv och inte heller vanlig golvgips då den är pappbelagd. Våtrumsgips är inte ok på golvet heller.

tack för svaret.
Men vad ska jag använda då?

Är det ok att ta bort brädgolvet, sätta dit golvspånskivor, montera slingan (elektriker ska göra det), avjämningsmassa och överst fuktspärr? Och till slut fix & klinker?

Eller hur ska jag göra för att det ska följa reglerna?

Redigerat:
Ja, så är det ok att göra.

Ok.
Rummet är ganska exakt 1m2.
Jag river bort allt, isolerar i bjälklaget med frigolit, och lägger golvspånskiva på det.
Men kan elektrikern lägga slingan direkt på golvspånskivan, det ska ju avjämningsmassa ovanpå det sen. Jag behöver inte lägga ett lager avjämningsmassa på spånskivan innan vi fäster slingan och sen ny avjämningsmassa igen?? Tänker mest på om spånskivan skulle röra på sig lite, avjämningsmassan spricker, och slingorna kan ta skada då?
Eller det är ingen risk på ett rum på 1m2?

Du lägger en rotarmering på spånet.

Jag har tänkt lägga nät ja, men då kör jag med ett lager avjämningsmassa då. Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.