I en artikel i tidningen Villaliv står ett tips om att inte använda microfiber på trägolv, eftersom det kan skapa ultrasmå skärsår i träet. Vidare att microfiber är gjort för plast- och laminatgolv och glasytor.
Jag har just inhandlat en golvmopp Vileda Ultra Max med microfiberduk. På kartongen står det "Passar även trä- och laminatgolv" och "Nyhet även passande trä och parkett".
Är nu tveksam till att använda den till mina nya parkettgolv.

Redigerat:
Om ditt parkettgolv är lackat spelar det ingen roll, moppen kommer inte åt fibrerna.
Har själv en microfibermopp som vi använder på såpat furugolv under flera år, har inte märkt någon konstigt med golvet.

---

Redigerat:
Fixartanten skrev:
På kartongen står det "Passar även trä- och laminatgolv" och "Nyhet även passande trä och parkett".
Det verkar som man vill framhålla att det gäller en ny speciell microfiberduk som, i motsats till gamla dukar, fungerar även på parkettgolv.

Hej!

Det råder en hel del förvirring kring microfiber så jag ska försöka förklara.
Microfiber är fibrer som har splittras för att bättre samla upp kunna samla upp smutspartiklar framförallt mindre partiklar och på detta sätt ge renare golv än om man använder traditionella dukmaterial. Att det skulle repa trägolv är inte sant däremot kan det vara så effektivt att det suger upp oljan på oljade trägolv. Precis som Niklash skriver är det inget problem om ditt golv är lackat.

Joachim Holmgren
Produktchef Vileda UltraMax

Joachim Holmgren skrev:
Precis som Niklash skriver är det inget problem om ditt golv är lackat.
Joachim Holmgren
Produktchef Vileda UltraMax
Tack för informationen. Nu kan jag lugnt använda den nya golvmoppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.