Hej

Jag har haft fuskande och slarvande hantverkare hemma hos mig som skulle byta golvmattan i ett av rummen. De körde med en mattstripper för att ta bort den gamla mattan, spacklade sedan två gånger och slipade lite grann för hand med ett grovt sandpapper. Sedan på med den nya mattan. En vecka senare fick de komma tillbaka och göra om hela arbetet från grunden eftersom det såg - på ren svenska - förjävligt ut. Hela golvet var buckligt och ojämnt, och påminde om ett backigt landskap. Det kändes ungefär som att gå på knölig mark utomhus. De skyller på att golvet inte är nytt, men det var ju inga problem när den gamla mattan låg där?

Nu har de spacklat tre gånger och slipat likadant som förra gången. Men när jag testade att gå på golvet så kände jag omedelbart att det inte var plant, även om det var något bättre nu än förra gången. Hantverkarna och företaget är fullständigt ovilliga att göra något mer förutom att lägga mattan och gå vidare i livet, men jag kan inte acceptera detta. Jag har därför tagit på mig att fixa golvet på egen hand. Jag och min pappa kontrollerade hela golvet med kanten på en rak träplanka och försökte slipa ner de värsta kullarna, men det är fortfarande ganska stora ojämnheter.

Fråga: Hur kan jag på smidigaste och billigaste sätt åtgärda detta? Har tidigare bredspacklat några väggar hemma. Är det samma princip som gäller? Spackla, spackla och åter spackla tills det blir acceptabel jämnhet? Jag förväntar mig inte att det ska bli millimeter-rakt, och det kräver jag inte heller. Jag vill bara få bort det allra värsta. Såg att Byggmax säljer självutjämnande flytspackel för 199:- per 25 kg säck. Skulle det vara ett alternativ? (har aldrig flytspacklat själv tidigare).

Tacksam för tips!

Hej!

Antingen hyr du en betongslip, finns på maskinuthyrningsstället, eller så flytspacklar du. Hör med personalen hur just det spacklet funkar, men i regel brukar det bara vara att blanda spacklet löst och hälla ut så flyter det ner i dalarna. Kanske det smidigaste alternativet. Tänk bara på att om flytningen misslyckas så står du inför samma problem igen, så läs på innan du börjar. Lycka till och en djup suck åt oseriösa hantverkare.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.