Hej!

Vårt hus har en oisolerad platta direkt på marken, antagligen även utan tätskikt under betongen.

Förra ägaren rev ut gamla plastmattor i rummen och behandlade betongen med Boracol. Han omnämnde det som det bästa han gjort ;) (och det var det säkert också) och som han sa så var det kanske inte så bra att man gjorde så förr; lade in plastmattor överallt.

Men döm av min förvåning när jag nu tar upp det klickgolvet han lade, så är där en slags plast under. Det har små, små upphöjda fyrkanter, påminner lite grand om platonmatta fast med betydligt lägre upphöjningar. Det är nog någon slags stegdämpningsmatta, men rent fukttekniskt måste det vara lika illa som plastmatta, eller? Som jag tänker borde fukt som vandrar upp i plattan få fortsätta vandra upp genom golv/matta...

Nu ska vi lägga nytt klickgolv. Finns det någon dämpningsmatta som inte är fukttät?

Mvh
Mats

Men det är väl inte så bra om fukten går upp i klickgolvet? Fukten lär inte passera genom klickgolvet. Då är det nog bättre att ha platonmatta underst, sedan golvspånplatta, sedan klickgolv. Med platonmatta skulle fukten kunna ventileras ut på sidorna om du även har ventilerade socklar. Om det nu gör det i verkligheten vet jag inte, men så har vi gjort.

Mikael_L
Jag kan nästan garantera att montageinstruktionerna till ditt klick-golv föreskriver diffusionstät PE-folie under (dvs åldersbeständig difftät byggplast).
Så om det redan ligger ett tätt underlag så gör det alltså ingen skada.

Fukt från betongplattan ger upphov till några olika problem.
Limmade golvbeläggninger (i.e plastmatta) så händer det otrevliga kemiska saker med limmet om rH överstiger 85%. Sjuka hus, kallas det i folkmun.
Allt organiskt material, såsom syllar för väggarna, parkettgolv, klickgolv osv kan börja mögla vid så pass låg rH som 75%.

Plasten som du nu redan har på golvet tar alltså ingen skada av fukten från betongen, och skyddar golvet ovanför.
Möjligen kan plast på betongen öka fuktpåkänningen på andra ställen såsom syllarna. Syllarna bör helst ligga på något fuktspärrande underlag, typ asfaltspapp eller likn.

• Gilla
Björnhovda
  • Laddar…
Ja, ni har nog rätt, klickgolvet mår nog inte heller bra av fukten så då får man ha plasten. Jag tänkte nog på om man har klinker (som ju är oorganiskt) att det då är bättre att låta fukten vandra oförhindrat uppåt...

Men när man lyfter på en matta som ligger på golvet och även under ett skåp i en hörna så luktar det "instängt", men det syns inget på klickgolvet i alla fall... Gamla hus, puh...

Några syllar har vi inte, huset är av sten rätt igenom nästan.

• Gilla
Marjon76
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Vid laminat och parkettgolv SKA man lägga plasten som Mikael_L skriver men har man klinker ska det naturligtvis inte vara något skydd... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.