4 484 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Klickgolv på svajigt underlag?
Jag har ett helt fruktansvärt köksgolv, bestående av ett nerslitet undergolv som inte går att hålla rent. Förutom att ytan är slut så är svajar det tillräckligt mycket för att kylen ska gunga när man går förbi. Jag förstår att det enda rätta vore att bryta upp och förstärka bjälklaget men det finns inte tid till det de närmaste åren. Funderar på att rädda situationen tillfälligt genom att slänga på ett billigt klickgolv. Att det inte är lämpligt förstår jag, det ska ju vara jämnt och stumt underlag. Mitt mål är inte ett perfekt golv, utan ett golv som går att hålla rent och inte knarrar och slamrar alltför mycket (det knarrar rätt bra redan som det är).
Är det möjligt eller ska jag slå det ur tankarna och lägga in en plastmatta istället (vilket inte heller blir bra)?
Är det möjligt eller ska jag slå det ur tankarna och lägga in en plastmatta istället (vilket inte heller blir bra)?
Njae, jag är rädd att det inte blir speciellt bra om underlaget är av arten att "kylen ska gunga när man går förbi". Vad beträffar det befintliga knarrande lär det nog inte försvinna av ett "extra" klickgolv.
Sen kanske det trots allt blir bättre än vad du har idag utifrån exempelvis städningsperspektivet och ett (riktigt) billigt klickgolv är ju ingen jätteinvestering.
Sen kanske det trots allt blir bättre än vad du har idag utifrån exempelvis städningsperspektivet och ett (riktigt) billigt klickgolv är ju ingen jätteinvestering.
Testa att ta reda på vart befintliga bjälkar går, sen försöker du skruva fast det befintliga golvet i dom med lite längre skruvar. Vi hade ett hallgolv som knarrade rätt mycket, och det rådde bot på det. Sen la vi rätt tjock papp där golvet var som "djupast", för att jämna ut golvet. På med foam och sen ett klickgolv. Blev kalas!
Det låter som att det definitivt är värt ett försök alltså. Nu återstår bara lite tid och pengar men hoppas att det blir färdigt innan lamningen startar i april. Borde ju bara ta en eller två dagar att fixa det.
om du vill styva upp det till en billig peng: ta ut kyl o annat som står på det svajjiga golvet. 2 leta upp var golvbjälkarna ligger. troligtvis e golvet spikat. skruva alla golvbräder med valfri försänkt skruv (spånskiveskruv funkar) skruva sedan golvskivor (osb(mdf/golvspån/plyfa) rakt på det befintliga undergolvet. spontat är att föredra men ospontat kan gå med. därefter lägg klickgolv. tjockare golvskivor ger bättre uppstyvning. skruva skivorna rätt tätt för att stumma upp allt.
Produkter som diskuteras: "skruva mdf"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
126 kr inkl moms
141 kr
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden