2 883 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
ojämt råspontgolv
Jag har ett mycket ojämt råspontgolv i ett 60-tals hus.Golvet är byggt i sektioner så det är en hel del ojämna skarvar (5-8mm på sina ställen( samt spikat med minst 1miljon spikar.
Tänkte lägga in 22mm golvspånskiva på detta (limma spont och skruva fast)och sedan stegdämpare och 14mm parkett överst.
Det jag undrar är hur jag ska få underlaget för golvspånskivorna jämnt.
Jag jämnar hellre under skivorna än ovanför.
Kan jag jämna med masonit där det behövs?
Ska jag spackla? isåfall med vad?
Finns det någon bra spackelprodukt som man kan skruva i?
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Tänkte lägga in 22mm golvspånskiva på detta (limma spont och skruva fast)och sedan stegdämpare och 14mm parkett överst.
Det jag undrar är hur jag ska få underlaget för golvspånskivorna jämnt.
Jag jämnar hellre under skivorna än ovanför.
Kan jag jämna med masonit där det behövs?
Ska jag spackla? isåfall med vad?
Finns det någon bra spackelprodukt som man kan skruva i?
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Den billigaste metoden tror jag nog skulle vara att riva upp råsponten med dessa en miljon spikar och sedan lim-skruva en ny regel på sidan av varje bjälke. Ställa upp en laser och se så det blir rakt med =)
Andra alternativet är ju att skruva över så det mesta knarret försviner. Täta springor och låta ett proffs flytspackla.
Efter det räcker det att lägga ett flytande spångolv (om man nu måste ha spån på).
Altså bara limma ihop ändarna.
Flytspackel är dyrt!
Mvh Michael
Andra alternativet är ju att skruva över så det mesta knarret försviner. Täta springor och låta ett proffs flytspackla.
Efter det räcker det att lägga ett flytande spångolv (om man nu måste ha spån på).
Altså bara limma ihop ändarna.
Flytspackel är dyrt!
Mvh Michael
Tack för ditt svar. jag var inne på att riva Ut allt från början innan lättjan tog ett fast grepp Om mej.Det blir nog att välja det dyrare alternativet.Lite synd att jag köpte golvspånet redan innan jag hade rivit ut den gamla parketten.//Inte så glad amatör
Tack för svaret Kan det finnas någon form av handspackel för golv Typ för må ytor eller finns det endast flytspackel?Mitt gamla parkettgolv har legat inne i 43år efter 30 år började det svikta lite på sina ställen dock inte så märkvärdigt. Där det började svikta har det stått ett gammalt piano i 15år som vilade på 3cm järnhjul. Ekparketten var spikad i undergolvet som var ojämnt precis överallt.Känns som att vissa saker kanske var bättre förr.
Klicka här för att svara