Står med ett antal rum (om totalt ca 70m2) där diverse gamla heltäckningsmattor, nålfiltmattor och annat mög som hör 70-talet till har rivits ut. I ett par av rummen är golvet fortfarande täckt med lim och delar av mattans bottenskikt är också kvar (från en fluffig heltäckningsmatta som installerades någon gång på 90-talet).

Vad är bästa sättet att få bort detta? Går det att slipa med golvslip eller kommer den klogga igen? Vilket slippapper bör man iså fall köra med?

hyr en mattstripper.

Vante skrev:
hyr en mattstripper.
Jag har kört matstripper för att ta bort mattor med förut (dock är det inte jag som tagit bort dessa mattor). Det här handlar om att ta bort det mattstrippern inte fått bort i form av lim och fnas från undersidan av en gammal matta som sitter ordentligt fast i golvspånet.

En mattstripper är enligt min erfarenhet ett synnerligen dåligt verktyg för att ta just bort lim, limrester, fastklistrat fnas på golvspån från undersidor av gamla torkade mattor, tjärpapp etc.

har du kollat på saneringsfräsar?

är det stora ytor det handlar om så tror jag du ska kolla efter typ ABSslip med slippapperstallrik med 16 eller 24korn

En valsslip är det snabbaste sättet och ger ett väldigt fint resultat. Man får dock se till att det inte finns skruv eller spik som sticker upp såvida man inte tycker om att spendera pengar på ny vals.

Min mattläggare flytspacklade över allt lim och elände.

protte

prototypen: ja det är nog enklast men frågan var ju hur han skulle få bort limmet inte gömma det ;)

ställer mig tveksam till att en valsslip skulle vara bäst... jag tror att det skulle sätta igen slippappret ganska snabbt.

Jag har inte testat med valsslip men däremot med ABSslip och det gick snabbt och blev bra och bara pappret som tar skada av ev. skruv/spik

Är det spikat så överväg att dra ur spiken och ersätta med skruv, jag tycker inte det är snygg med bulor på mattan.

Lim kan också tas bort med barkspade/stämjärn, blod och svett.
Lite spån kan också följa med men det flytspacklar man.

Protte

nino skrev:
ställer mig tveksam till att en valsslip skulle vara bäst... jag tror att det skulle sätta igen slippappret ganska snabbt.

Jag har inte testat med valsslip men däremot med ABSslip och det gick snabbt och blev bra och bara pappret som tar skada av ev. skruv/spik
Av alla de golv jag slipat så har pappret aldrig kloggat igen. Skulle det mot förmodan göra det ändå så kloggar pappret på an ABS ännu snabbare. Valsslipen är vida överlägsen både ABS och saneringsfräs på spånskiva, brädgolv och masonite. Det blir trärent i ett nafs.

1337: ok med valsslip menar du en vanlig golvslip för trägolv? typ örebroare hummel ?
trodde att golvlim skulle sätta igen pappret som fernissa gör

då tackar jag för tippset

Precis. För att vara mer exakt är det Hummel jag använt. Jag ska låta det vara osagt hur det är med spritlimmer, men på vit- och svartlim har det fungerat bra (svartlim slipades givetvis efter asbestprov tagits och analyserats). Även filt och skumrester har fungerat ganska smärtfritt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.