841 läst ·
3 svar
841 läst
3 svar
Parkettgolv på laminatgolv
Jag har precis köpt en lägenhet och ska snart renovera den. I lägenheten finns det för det mesta bara laminatgolv. Är det ok att lägga parkettgolvet över laminatet? Kanske det hjälper lite att isolera?
Någon kunnig?
Tack
Någon kunnig?
Tack
Hej !
Jag rekommenderar att du tar bort laminaten totalt. laminaten bygger en del och skall du lägga parkett ovanpå så kanske det inte kommer bli bra med höjderna (mot trösklarna m.m). så ut med skiten och in med det nya.
Jag rekommenderar att du tar bort laminaten totalt. laminaten bygger en del och skall du lägga parkett ovanpå så kanske det inte kommer bli bra med höjderna (mot trösklarna m.m). så ut med skiten och in med det nya.
Efter mitt inlägg sökte jag runt lite och hittade på Byggmaxs hemsida att det går bra och lägga på laminat. Men du har säkert rätt. I så fall ska jag ut med den och in med gråpapp, underlagsskum och parkett? Behöver man något mer eller ska jag utesluta något?
gråpapp eller fom ( arolen). fomen finns från 2mm till 3mm pappen bygger nästan ingeting.
Fom 2mm tar upp ojmänheter till 2mm. den som är 3 mm är lite stummare och tar bort ojämnheter upp till 3mm.
Gråpappen går jätte bra att lägga för, både fomen och papp skall ta bort ljudnivån från stegen skillnad i decibel ingen aning. sen är det frågan vad som ligger under laminaten med. Betong eller gamla mattor ?
Fom 2mm tar upp ojmänheter till 2mm. den som är 3 mm är lite stummare och tar bort ojämnheter upp till 3mm.
Gråpappen går jätte bra att lägga för, både fomen och papp skall ta bort ljudnivån från stegen skillnad i decibel ingen aning. sen är det frågan vad som ligger under laminaten med. Betong eller gamla mattor ?
Klicka här för att svara